
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,829 |
پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 10، مرداد 1397، صفحه 95-111 اصل مقاله (619.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.13181.1555 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ غفار کریمیان پور2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 236 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامهی 228 دانشآموز قابلتحلیل بود. از پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی وانگ، ویلت و اسکیل، پرسشنامهی جوّ روانی- اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مک روبی و پرسشنامهی حمایت تحصیلی ساندز و پلاکت برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین جوّ روانی- اجتماعی کلاس (و مؤلفههای آن) و حمایت تحصیلی (و مؤلفههای آن) با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 55 درصد از کل واریانس اشتیاق تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس قابل پیشبینی است که متغیر جوّ روانی- اجتماعی کلاس سهم بیشتری داشت. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که جوّ روانی- اجتماعی کلاس و حمایت تحصیلی از متغیرهای مرتبط با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت تحصیلی؛ جوّ روانی- اجتماعی کلاس؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
امیری جومیلو، میکائیل. (1394). تعیین رابطه جوّ روانی- اجتماعی کلاس، مدیریت کلاس و حمایت عاطفی معلم با هیجانهای تحصیلی (مثبت و منفی). پایاننامه چاپ نشده کارشناسیارشد. دانشگاه تبریز. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. بشرپور، سجاد؛ عیسیزادگان، علی؛ زاهد بابلان، عادل و احمدیان، لیلا. (1392). «مقایسه خودپندارهی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 2(65): 64-47. حسینچاری، مسعود و خیر، محمد. (1381). «بررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس بهعنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ مدرسه». مجلهعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهشهید چمراناهواز، 3(9): 42-25. شیخ الاسلامی، علی و امیدوار، عظیم. (1396). «اثر بخشی آموزش تفکر انتقادی بر سبک حل مسالهی (کارآمد و ناکارآمد) دانشآموزان». روانشناسی مدرسه، 6(2): 99-83. عطوفی سلمانی، محمدرضا؛ بهاری، سیفاله و گودرزی ملایری، بهزاد. (1387). «بررسی تأثیر جوّ روانی- اجتماعی کلاس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کاشان». فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(4): 20-2. گتزلز، جی دبیلیو؛ فلدمن، رابرت؛ اس. بارتل، دانیل و دی بیدن، برندا. (1389). روانشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت، ترجمه یوسف کریمی. تهران: انتشارات ویرایش. مرادی، مرتضی؛ دهقانیزاده، محمدحسین و سلیمانیخشاب، عباسعلی. (1394). «حمایت اجتماعی ادراک شده و اشتیاق تحصیلی؛ نقش میانجی باورهای خودکارآمدی تحصیلی». مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، (1)7: 24-1. مومنی، خدامراد، عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، و بگیان کولهمرز، محمدجواد. (1396). «نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان». دو فصلنامهی راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8): 182-159. وفا، شیما؛ ابراهیمی قوام؛ صغری و اسدزاده، حسن. (1393). «عنوان رابطه بین باورهای خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنطیمی یادگیری دانشآموزان و مقایسه آن در دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران». فصلنامه افراد استثنایی، 3(14): 66-44. هوی، وین. کی و میسکل، سیسل. (2013). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت. ترجمه میرمحمد عباسزاده (1392). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه. Appleton, J. J.; Christenson, S. L.; Kim, D. and Reschly, A. L. (2006). “Measuring cognitive and psychological engagement: validation of the student engagement instrument”. Journal of School Psychology, 44: 427-445.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Blumenfeld, P, Paris. (2004). Motivation and cognitive engagement in learning environments. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 475––488)
Cadima, J.; Sarah, D.; Karine, V. and Evelien B. (2015). “Child engagement in the transition to school: Contributions of self-regulation, teacher–child relationships and classroom climate”. Early Childhood Research Quarterly, 32(3): 1-12
Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury Park, CA: Sage.
Fraser, B.J.; Giddings, G.J. and McRobbie, C.J. (1995). “Evolution and validation of personal form of an instrument for assessing science laboratory classroom environments”. Journal of Research in Science Teaching, 32(4): 399-422
Gunuc, S. and Kuzu, A. (2015). “Confirmation of Campus-Class-Technology Model in student engagement: A path analysis”. Computers in Human Behavior, 48(2): 114-125.
Huston, A. C. and Carpenter, G. J. (1985). Gender influences in classroom interaction. New York: Academic Press.
Jayarathna, L. C. H. (2014). “Perceived Social Support and Academic Engagement. Kelaniya”. Journal of Management. 3(2): 85-92
Jennifer A. F. (2015). “Academicc engagement”. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 74(1): 31-36
Motti-Stefanidi, F. and Masten, A. S. (2013). “School success and school engagement of immigrant youth and adolescents. A risk and resilience developmental perspective”. European Psychologist, 18(2): 126-135
Newberry, M. and Davis, H. A (2008). “The role of elementary teachers’ conceptions of closeness to students on their differential behaviour in the classroom”. Teaching and Teacher Education, 24(8): 1965-1985.
Newmann, F. M.; Wehlage, G. G. and Lamborn, S. D. (1992). “The significance and sources of student engagement. In Newmann, F. M. (ed.) Student engagement and achievement in American secondary schools. New York: Teachers College Press. notdoing time”. Teaching and Teacher Education, 24(1): 1765-1776.
Ou, S. (2005). “Pathways of long-term effects of an early intervention program on educational attainment: Findings from the Chicago longitudinal study”. Journal of Applied Developmental Psychology, 26: 578-611.
Ouweneel, E.; Le Blanc, P.M. and Schaufeli, W.B. (2011). “Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement”. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 6 (2): 142-153.
Reyes, R.; Brackett, A.; Rivers, E.; White, M. and Salovey, P. (2012). “Emotion skills as a protective factor for risky behaviors among college students”. Journal of Educational Psychology. 104(3): 700-712.
Ryan, R. and Deci, E. (2009). Promoting self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school. New York, NY: Taylor Francis. 171-195.
Salmela-Aro, K.; Tolvanen, A. and Nurmi, J-E. (2009). “Achievement strategies during university studies predict early career burnout and engagement”. Journal of Vocational Behavior, 75(2): 162-172.
Shaaria, A.; Yusof, N.; Ghazalic, I.; Osmand, R. and Dzahir N. (2014). “The Relationship between lecturers teaching style And Academic Engagement”. Social and Behavioral Sciences. 118(1): 10-20
Shim, S. S.; Cho, Y. and Wang, C. (2013). “Classroom goal structures, social achievement goals, and adjustment in middle school”. Learning and Instruction, 23: 69-77.
Skinner, E. A. and Belmont, M. J. (1993). “Motivation in the classroom: reciprocal effect of teacher behavior and student engagement across the school year”. Journal of Educational Psychology, 85: 571-581.
Skinner, E.; Furrer, C.; Marchand, G. and Kindermann, T. (2008). “Engagement and disaffection in the classroom: part of a larger motivational dynamic”. Journal of Educational Psychology, 100: 765-781.
Veiga, F. H.; Galvao, D.; Almeida, A.; Carvalho, C.; Janeiro, I.; Nogueira, J. and Pereira, T. (2012). Students’ engagement in schools: A literature review. In M. F. Patrício, L. Sebastião, J. M. Justo, & J. Bonito (Eds.), Da Exclusão à Excelência: Caminhos Organizacionais para a Qualidade da Educac ¸ão .1136-1149.
Walker, KW. (2014). “Pearce M. Student engagement in oneshot library instruction”. The Journal of Academic Librarianship, 40(3-4): 281- 90
Wang, M and Haertel, G. (1993). “What helps students learn?”, Education leadership, 51(4): 74-79.
Wang, M.T.; Brinkworth, M.E. and Eccles, J.S. (2013). “The moderation effect of teacherestudent relationship on the association between adolescents’ selfregulation ability, family conflict, and developmental problems”. Developmental Psychology, 49: 690-705.
Wang, M. T.; Willett, J. B. and Eccles, J. S. (2011). “The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity”. Journal of School Psychology, 49: 465-480
Wang, M., Eccle. (2013). “School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective”. Learning and Instruction, 28(3): 12-23
Wehlage, G. G.; Rutter, R. A.; Smith, G. A.; Lesko, N. and Fernandez, R.R. (1989). Reducing the risk: Schools as communities of support. London: The Palmer Press
Wentzel, K. R. (1998). “Social support and adjustment in middle school: The role of parents, teachers, and peers”. Journal of Educational Psychology, 90(2): 202-209.
Wentzel, K.R. (2005). Peer relationships, motivation, and academic performance at school. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York, NY: Guilford. 279-296.
Wentzel, K.R.; Battle, A.; Shannon, L.; Russell, S.L. and Looney, L.B. (2010). “Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation”. Contemporary Educational Psychology, 35: 193-202.
Zyngier, D. (2008). “Conceptualizing student engagement: Doing education not doing time”. Teaching and Teacher Education, 24(7): 1765-1776. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,323 |