
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,827 |
بررسی رابطه بین سبکهای حل مسأله و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 10، مرداد 1397، صفحه 17-38 اصل مقاله (545.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.7437.1200 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمایی* 1؛ مصطفی زابلی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای حل مسأله و اهمالکاری تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره متوسطه صورت پذیرفت. روش: روش این پژوهش توصیفی – همبستگی با استفاده از تحلیل مسیر در مدلسازی معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان در پژوهش 334 نفر (171 دختر و 163 پسر) دانشآموز دبیرستانی شهرستان زابل بودند که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش، هر یک از شرکتکنندگان، پرسشنامههای سبکهای حلمسأله (کسیدی و لانگ، 2006)، خودکارآمدی تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راث بلوم، 1984) را تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی بین سبکهای درماندگی، خلاقیت و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان، نقش میانجی را ایفا میکند. همچنین، سبکهای گرایش به حلمسأله و اعتماد به حل مسأله بهصورت غیرمستقیم و از طریق خودکارآمدی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. نتیجهگیری: معانی ضمنی یافتههای پژوهش حاضر این است که از طریق شناسایی سبکهای حلمسأله دانشآموزان میتوان در راستای بهبود و افزایش خودکارآمدی آنها اقدام کرد که نتیجه آن کاهش اهمالکاری دانشآموزان خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای حلمسأله؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ اهمالکاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
امیریان، سیده خدیجه. (1392). رابطه درماندگی آموختهشده با پیشرفت تحصیلی: نقش میانجیگری اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی. بدری گرگری، رحیم؛ فتحی آذری، اسکندر و محمدی، نادر. (1393). «رابطهی خود بخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان سوم متوسطه». مجله روانشناسی مدرسه، 3(1)، 145-153. دهقانی، یوسف. (1387). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. رحیمی، فیروزه. (1394). مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و صبر بر اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. رحیمیان بوگر، اسحاق و روحانی پور، شیدا. (1394). «اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان: نقش پیشبین عوامل جمعیتی و روانشناختی». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(4)، 1-19. زارعی، جعفر. (1394). رابطه بین خود کارآمدی انطباق با پرخاشگری همسالان و رضایت از مدرسه: نقش واسطهگری اضطراب اجتماعی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. سیمیاران، کوثر، سیمیاران، قاسم. (1390). «بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهلانگاری نوجوانان دختر پایه دوم متوسطه شهر تهران». پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(3)، 20-35. صباغیان، زهرا. (1384). «مدرسه و تقویت نشاط و امید به زندگی». مجله پیوند انتشارات انجمن اولیا و مربیان، 309-311. قراباغی، حسن؛ امیرتیموری، محمدحسن و مقامی، حمیدرضا. (1390). «بررسی رابطه خلاقانه با خودکارآمدی رایانهای در دانشجویان کارشناسی رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی». ابتکار و خلاقانه در علوم انسانی، 1(2)، 152-178. مرتضایی، زینب. (1390). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان فردوسی و رابطه آن با میزان آشنایی با راهبردهای یادگیری و مهارتهای حل مسأله. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی. Altunsoy, S. (2010). “An Assessment of the factors that Influence Biology teacher Candidates, Levels of Academic self-efficacy”. Social and Behavior Science, 16, 5377-2382.
Altunsoy, S.; Gotmen, O.; Ekici, G.; Atike, A. D. and Gotmen, A. (2012). “An Assessment of the Factors that Influence Biology teacher Candidates, Levels of Academic self-efficacy”. Procedia social and behavior science, 2(2), 2377-2382.
Asikhia, O. A. (2010). “Academic Procrastination in mathematics: Causes, Dangers and Implications of Counseling for Effective Learning”. International education studies, 3(3): 201-205
Balkis, M. and Dura, E. (2007). “The evaluation of major characteristics and aspects of the Procrastination in the flamwork of psychological counseling and guidance”. Education sciences: theory and practice, 7, 367-385.
Balkis, M. and Dura, E. (2009). “Prevalence of Academic Procrastination Behavior among Preservice teacher and its Relationship with Demographic and Individual Preference”. Journal of theory and practice in education, 5(1), 18-32.
Bandura. A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY, USA: W. H. Freeman.
Cain, S.; Bardone Cone, M.; Abramson, Y.; Vohs, D. and Joiner, E. (2008). “Refining the Relationships of Perfectionism, Self-efficacy, and Strees to Dieting and Binge Eating: Examining the Appearance, Interpersonal, and Academic Domaines”. Interational Journal of Eating Disorders, 41(8), 21-713.
Cassidy, T. and Long, C. (1996). “Problem-Solving Style, Stress and Psychological Illness: Develoment of a multifactorial measure”. British Journal of Clinical Psychology, 35, 265-277.
D’Zurilla, T.J. and Nezu, AM. (2001). Problem-solving therapy. In: Dobson KS, editor. Handbook of genitive-behavioral therapies.2 Ed. New York, NY: Guilford Press, Icacy
Dunn, K.E. (2013). “Why wait? The influence of academic self-Regulation, Intrinsic Motivation, and statistics anxiety on Procrastination in online statistics”. Innovative higher education. 39, 33-44.
Effert, B. and Ferrari, J. (1989). “Decisional procrastination: examing personality correlates”. Journal of Social Behavior and Personality, 56, 478-484.
Ellis, A. and Knaus. W. (2002). Overcoming Procrastination. New York: New American library.
Ellis, A. and Knaus. W.J. (1977). Overcoming Procrastination. New York: Signet Books.
Ellis, A. and Knaus. W.J. (1979). Overcoming Procrastination. New York: institute for rational living.
Ferrari, J. R. (1991). “Compulsive procrastination some self Reported characteristics”. Psychology report, 68, 455-458.
Ferrari, J. R. (1991). “Self-handicapping by procrastinators: Protecting self-esteem, social- esteem, or both?”, Journal of Research In Personality, 25, 254-261.
Ferrari, J.R.; Parker, J.T. and Ware, C.B. (1992). “Academic procrastination: Personality correlates with Myers-Briggs self-efficacy, and academic locus of control”. Journal of Social Behavior and Personality, 7, 495-502.
Ferrari, J.; Johnson, J. and MC Comwn, W. (1995). Procrastination and Task Avoidance. Berline: Springer Perss.
Haycock, L.A.; Mc Carthy, P. and Skay, C.L. (1998). “Procrastination in college students: the role of self- efficacy and anxiety”. Journal of counseling and development, 76, 317-324.
Hen, M. and Goroshit, M. (2014). “Academic procrastination, emotional intelligence, academic self – efficacy and GPA: A comparison between students with and without learning disabilities”, Journal of Learing Disabilities, 47, 116-124.
Hoffman, B. and Schraw, G. (2009). “The influence of self-efficacy and working memory capacity on problem-solving efficacy”. Learning and Individual Difference, 19, 91-100.
Kaplan, A.; Gheen, M. and Midgley, C. (2002). “Classroom goal structure and student disruptive behavior”. British Journal of Educational Psychology, 72, 191-211.
Karademas, E. and Kalantzi, A. (2004). “The stress process, self-efficacy expectation, and psychological health”. Personal and Individual Differences, 37, 1033-1043.
Klassen, R.M.; Krawchuk, L.L. and Rajani, S. (2008). “Academic Procrastination of undergraduates: Low Self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of Procrastination”. Contemporary Educational Psychology, 33, 915-931.
Knaus, W. (2010). End procrastination now, new York: MC graw hill professional.
Lakshiminarayan, N.; Potdar, S. and Reddy, S. G. (2013). “Relationship between procrastination and academic performance among a group of undergraduate dental students in India”. Journal of Dental Education, 77, 524-528.
Lay, C.H. and Brokenshire, R. (1997). “Conscientiousness, procrastination, and person-task characteristics in job searching by unemployed adults”. Current Psychology: Developmental. Learning. Personality. Social Spring, 16 (1), 83-96.
Maddux J.E. (1995). “Self- efficacy theory: an introduction, and adaptaion, and adjustment theory”. Research and Application, 5, 3-36.
Mahasenth, A. (2013). “The relationship between multiple intelligence and self-efficacy among sample of Hashemite university students”. International Journal of Education and Research, 1, 1-15.
Martin, T.R.; Flett, G.L.; Hewitt, P.L.; Krames, L. and Szanto, G. (1996). “Personality correlates of depression and health symptoms: A test of a self-regulation model”. Journal of Research In Personality, 30(2), 264-277.
Mathisen, G.E. and Bronnick, K.S. (2009). “Creative self-efficacy: an intervention study”. International Journal Of Educational Research. 48(1), 21-29.
Maydeu-Olivares, A. and D’Zurilla, T.J. (1996). “A Factor- Analytic Study of Social Problem-Solving Inventory: An Integration Of and Data”. Cognitive Therapy and Research, 20, 115-133.
Milgram, N.A. (1987). The many faces of Procrastination: Implications and Recommendation for Counselors in Proceeding of the Annual International Council of Psychology Convention, online available: Www. Eric. Ed.Gov.
Pajares, F. and Schunk, D.H. (2001). “Self-beliefs and school success: Self-efficacy-concept and school achievement international perspective on individual difference”. Journal of Educational Psychology, 98, 203-222.
Pajares, F. (2002). “Gander and perceived Self-efficacy in self-regulated learning”. Theory into Pracatice, 91, 116-125.
Perrin, C. J.; Miller, N.; Haberlin, A.T.; Meindl, J.N. and Neef, N.A. (2011). Measuring and Reducing College students procrastination. The Journal of Appleid Behavior Analysis, 44, 463-474.
Pintrich, P.R. and De Groot, E.V. (1990). “Motivational and self- Regulated Learning Components of Classroom Academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Rabin, L.A.; Fogel, J. and Nutter-upham. K.E. (2011). “Academic procrastination in college students: the role of self-reported executive function”. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 33(3), 167-177.
Schraw, G.; Wadkins, T. and Olafson, L. (2007). “Doing the thing we do: A grounded theory of academic procrastination”. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Schunk, D. H. and Pajares, F. (2002). The development of Academic Self-Efficacy in a. Wigfield & J. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp.15-31). San Diego, CA: Academic Press.
Seligman, M.E.P. (1975) Help lessness. San Francisco: Freeman.
Seo, E.H. (2008). “Self-effecacy as a Mediator in Relationship between self-oriented perfectionism and Academic Procarastinaton”. Social Behavior and personality, 36, 753-764.
Solomon, L.J. and Rothblum. E. D. (1984). “Academic Procrastination: Frequency And Cognitive- Behavioral Correlates”. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509.
Stell, P. (2007). “The nature of procrastination: A Mental-Analytic and Theoretical Review of Auintessential Self- Regulatory failure”. Psychological Bulletin. 133(1), 65-94.
Strunk, K.K. and Stell, M.R. (2011). “Relative contributions of self-efficacy, self-Regulation, and self-Handicapping in Predicting Student Procrastination”. Psychological reports, 109, 983-989.
Tice, DM. and Baumeister, RF. (1997). “Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling”. Psychological Science, 8, 454-458.
Troia, G.A. (2009). Instruction and assessment for struggle on writers. A devision Guildford Publications, Inc.
Vohs, K. and Baumeister, R. (2011). Under standing self regulation: handbook of self regulation. New York: Guildford press.
Zimmerman. B. (1990). “Self Regulated Learning and Student Academic Learning and Achievement”. Journal of education psychology, 81(1), 3-17.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,095 |