
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,363 |
میزان رعایت اقتصاد زبانی در واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی | ||
پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 15، اردیبهشت 1397، صفحه 123-134 اصل مقاله (645.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2018.15136.1779 | ||
نویسندگان | ||
الهام ایزدی* ؛ مهرداد مشکین فام | ||
دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
واژهگزینی، فرآیندمعادلیابی برای واژههای زبانهای دیگر دریک زبان است. درزبان فارسی واژهگزینی بهصورت رسمی دردو حوزۀ عمومی و اختصاصی برعهدۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. دراین پژوهش، میزان رعایت اصل اقتصاد زبانی که بیانگر استفاده از کمترین موادزبانی برای بیان بیشترین مفهوم است را در واژههای وضعشده بررسی کردهایم. براین اساس واژههای مصوّب فرهنگستان از سال (1376) تا (1391) را با تکیه بر تعداد واژه و تکواژ بررسی کردهایم. با بهدست آوردن میانگین شانزده سال، در بخش واژههای عمومی به این نتیجه رسیدیم که بهترتیب 45.78% و 15.93% این واژهها اصل اقتصاد زبانی را رعایت نکردهاند. در بخش واژههای اختصاصی عدم رعایت در تعداد تکواژ 69.14% و در واژه 26.39% است. بنابراین، یکی از دلایلی که برخی واژههای مصوّب فرهنگستان بهسختی اقبال عام پیدا میکند، رعایت نکردن اصل اقتصاد زبانی در فرآیند واژهگزینی است و در اکثر مواردی که این واژهها مورد استقبال مردم قرارگرفتهاند، این اصل رعایت شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
واژهگزینی؛ اصل اقتصاد زبانی؛ فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ نقشگرایی | ||
مراجع | ||
- اسلامی، محرم و محمود بیجنخان (1384)، واژهگزینی و واجآرایی، مجموعه مقالات دومین هماندیشی واژهگزینی و اصطلاحشناسی، بهکوشش علی کافی، تهران: نشر آثار، 430-448 - خرمایی، علیرضا (1387)، اصول ساختواژی واژهسازی و واژههای نوساختة عمومی، مجله دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد (160): 75-94. - شعبانی، اکبر (1385)، بازیابی واژگانی زبان فارسی، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، سال سی و نهم(3): 161-170. - کافی، علی (1371)، «بررسی واژههای فرهنگستان»، نشر دانش، سال دوازدهم(3): 33-41 - گروه واژهگزینی فرهنگستان (1385)، فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان، دفتر چهارم، تهران: نشر آثار. - گروه واژهگزینی فرهنگستان (1386)، فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان، دفتر پنجم، تهران: نشر آثار. - گروه واژهگزینی فرهنگستان (1387)، فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان، دفتر ششم، تهران: نشر آثار. - گروه واژهگزینی فرهنگستان (1388)، فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان، دفتر هفتم، تهران: نشر آثار. - گروه واژهگزینی فرهنگستان (1389)، فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان، دفتر هشتم، تهران: نشر آثار. - گروه واژهگزینی فرهنگستان (1390)، فرهنگ واژههای مصوب فرهنگستان، دفتر نهم، تهران: نشر آثار. - Bybee, J. L. (2011), Markedness: iconicity, economy, and frequency.
- Croft, W. (2003), Typology and universals. Cambridge University Press.
- Haiman, J. (1983), Iconic and economic motivation. Language, 781-819.
- Haspelmath, M., & Sims, A. (2013), Understanding morphology. Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 836 |