
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,207 |
عقلانیت مدرسه و نظام شهروندی آن: مطالعه موردی دبیرستانهای پسرانه شهرستان دلفان | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 11، اسفند 1396، صفحه 103-120 اصل مقاله (550.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2017.13453.1299 | ||
نویسندگان | ||
همایون مرادخانی* 1؛ محمد تقی سبزه ای1؛ وحید اکرمی2 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه رازی | ||
2کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، تلاش شده تا با تحلیل سازوکار نهفته در عقلانیت مدرسه و کردارهای گفتمانی آن، به چگونگی سوژهشدن دانشآموزان در این نهاد و نحوهی تولید نظام شهروندی خاص آن پرداخته شود. از اینرو، هدف پژوهش پیشِرو، تلاش برای یافتن پاسخ به پرسشهایی از این قبیل است: چه عقلانیتی در پس کوششی که برای تکوین سوبژکتیویته دانشآموزان در جریان است قرار دارد؟ و در عمل، چه نوع شهروند و سوبژکتیویتهای از این رهگذر خلق میشود؟ چارچوب نظری اتخاذ شده برای پاسخ به این پرسش ریشه در آرای میشل فوکو دارد. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوهی مورد پژوهی ابزاری است. نمونهگیری به صورت نظری بوده و از ۲۵ نفر از دانشآموزان پسر مدارس مختلف شهرستان دلفان مصاحبهی آزاد به عمل آمده است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت مدرسه با دستکاری در تجربهی دانشآموزان، نظامی از شهروندی را بر آنان عرضه میدارد که حاصل آن تولید شهروندی منفعل، مصرفگرا و منفعتطلب است. به نظر میرسد چنین نظامی از شهروندی، نه تنها به فقر تخیل در دانشآموزان دامن میزند بلکه امکان تجربه ورزی جهت خلق سوبژکتیویتهای فعال و مسؤول را نیز از آنها دریغ میدارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه؛ عقلانیت سیاسی؛ نظام شهروندی؛ سوژهسازی؛ کردارهای گفتمانی | ||
مراجع | ||
احمدی، معصومه (1390). تأثیر طبقه در میزان آگاهی از حقوق شهروندی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. استیونسون، نیک (1392). شهروندی فرهنگی، ترجمه، افشین خاکباز، تهران: انتشارات تیسا. امیرپناهی، محمد و غفاری، غلامرضا (1388). «چگونگی شکلگیری شهر شهروندمدار: بررسی نقش مشارکت در نهادهای آموزشی و تأثیر آن بر تکوین مشارکت مدنی در بزرگسالی»، مدیریت شهری، شماره ۲۴: 26-17. ایلیچ، ایوان (1389). مدرسهزدایی از جامعه، ترجمه، داور شیخاوندی، تهران: انتشارات گیسا. خوجم لی، محمد (1388). چگونگی تربیت شهروندی از طریق برنامههای درسی پنهان در مدارس، دانشگاه علم و فرهنگ. دریفوس، هیبورت، رابینو، پل، میشل فوکو (1391). فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، حسین بشیریه، تهران: نشر نی. رضایی، محمد و غلامرضا کاشی، محمدجواد (1384). «چالشهای بازتولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه»، مجلهی جامعهشناسی ایران، شماره ۴: 58-34. شارع پور، محمود (1391). جامعهشناسی شهری، تهران: نشر سمت. علاقهبند، علی (1387). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران، ۱۳۸۷. غفاری، خلیل و غضنفری، مریم (1390). «بررسی میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با ویژگیهای شهروند خوب برای جامعهی ایران»، فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، شماره ۲: 123-107. فالکس، کیث (1390). شهروندی، ترجمه، محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر. فوکو، میشل (1393 الف). تئاتر فلسفه، ترجمه، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی. فوکو، میشل (1393 ب). مراقبت و تنبیه تولد زندان، ترجمه، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی. کلدی، علیرضا و پوردهناد، نگار (1391). «بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به حقوق شهروندی در تهران»، مطالعات شهری. دوره2، شماره4: 57-29. گیدنز، آنتونی (1393). جامعهشناسی، ترجمه، حسن چاوشیان، تهران: نشر نی. مهرمحمدی، محمود (1391). «بررسی سازواری مدعای نظریههای رقیب برنامه درسی برای تربیت شهروند دموکراتیک با تکیه بر روایتی شوآبی»، پژوهش در برنامهریزی درسی، دوره 9، شماره 34: 31-18. میلر، پیتر (1393). سوژه، استیلا و قدرت، ترجمه، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی. هیندس، باری (1390). گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمه، مصطفی یونسی، تهران: نشر و پژوهش شیرازه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160,780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 631 |