
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
نقش پیشبینیکنندگی اهداف پیشرفت و باورهای هوشی در ارتباط با جرأتورزی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 9، بهمن 1396، صفحه 161-175 اصل مقاله (424.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.11893.1452 | ||
نویسندگان | ||
مهری شیرزایی1؛ افسانه مرزیه* 2؛ عابده نظری3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3مربی گروه آموزش و پرورش دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبینیکنندگی اهداف پیشرفت و باورهای هوشی در ارتباط با جرأتورزی در دانشآموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه ناحیه دو شهر زاهدان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهشی از نوع طرحهای همبستگی میباشد. روش: در این پژوهش در مجموع تعداد 396 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه جرأتورزی گمبریل و ریچی (1975)، پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1998) و پرسشنامه باور هوشی بابایی (1377) میباشد؛ که اعتبار آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 80/0، 93/0 و 81/0 برآورد گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گامبهگام و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. یافته ها:یافته های حاصل نشان داد که بین اهداف تبحری و عملکردی ـ رویکردی و متغیر جرأتورزی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. این در حالی است که هدف عملکردی - اجتنابی با جرأتورزی رابطه معناداری نشان نداد. همچنین یافتهها نشان داد که دو نوع باور هوشی ذاتی و افزایشی با متغیر جرأتورزی رابطه معکوس و معنادار دارد. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هدف عملکردی ـ رویکردی و باور هوشی افزایشی می توانند جرأتورزی دانشآموزان را پیشبینی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف پیشرفت؛ باورهای هوشی؛ جرأتورزی | ||
مراجع | ||
بابایی، بیژن. (1377). رابطه باورهای هوشی و جهتگیری هدفی در دانشآموزان تیزهوش و عادی پایه دوم راهنمایی و دبیرستان شهر ری. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. بهپژوه، احمد و حجازی، الهه. (1386). «جرأت آموزی گروهی در افزایش میزان عزت نفس دانشآموزان کم جرأت». فصلنامه تازهها و پژوهشهای مشاوره، 6(23)، 26-38. حجازی، الهه؛ عبدالوند، نسرین و اماموردی، داوود. (1382). «جهتگیری هدفی، باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی». مجله روانشناسی، 7(1)،30-50. خانکشیزاده، طاهره و رضایی، اکبر. (1391). «رابطه فراشناخت، نظریههای ضمنی هوش و نگرش به رفتارهای کمک طلبی با عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر تبریز». فصلنامه علوم تربیتی، 5(18)، 89-108. خرازی، علینقی؛ اژهای، جواد؛ قاضی طباطبایی، محمود و کارشکی، حسین. (1387). «بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی: آزمون یک الگوی علی». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 38(3)، 69-87. خزایی، فاطمه؛ شعیری، محمدرضا؛ حیدری نسب، لیلا و جلالی، محمدرضا. (1393). «مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمرویی و پرخاشگری در دانشآموزان دبیرستانی با سطوح جرأتورزی متفاوت». دوفصلنامه علمیپژوهشی فیض، 18(3)، 229-238. خیابانی، ناصر. (1381). بررسی مقایسهای رابطه باورهای هوشی و جهتگیری هدفی با راهبردهای یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. درویش محمدی، مژگان. (1389). «افزایش مهارت جرأتمندی». فصلنامه مشاور مدرسه، 21، 46-48. ذبیحی حصاری، نرجس و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1393). «رابطه باورهای هوشی و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی در دانشجویان پیام نور». فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 1(4)، 9-17. رستگار، احمد؛ حجازی، الهه و جمشیدی، اکبر. (1387). «ارتباط متغیرهای شناختی ـ انگیزشی با عملکرد ورزشی دانشآموزان». فصلنامه المپیک، 16(42)، 63-74. صیف، محمدحسن. (1395). «تدوین مدل علی تعلل ورزی تحصیلی براساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 103-117. غباری بناب، باقر و حجازی، مسعود. (1386). «رابطه جرأتورزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی». فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(3)، 299-316. کارشکی، حسین؛ خرازی، سید علینقی و قاضی طباطبایی، سید محمود. (1387). «بررسی رابطه ادراکات محیط مدرسهای و اهداف پیشرفت، آیا نوع مدرسه و رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت تفاوت ایجاد میکند؟». مجله مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 9(2)، 80-93. میرنسب، میر محمود و قرهآغاجی، سعید. (1394). «نقش واسطهای جهتگیری هدفی و درماندگی آموختهشده در رابطه بین نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی». دوفصلنامه علمی ـ تخصصی آموزش پژوهی، 1(1)، 1-13. هاشمی، زهرا و خیر، محمد. (1387). «بررسی رابطه ابعاد فراشناخت عاطفی و جهتگیری هدف». فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3(11)، 127-150. یعقوبی، ابوالقاسم؛ جهان، فائزه؛ کردنوقابی، رسول و رشید، خسرو. (1394). «اثر آموزش هدفگذاری بر اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 91-105. Ablard, K. G. and Mills, C.J. (1996). “Implicit the 0ries of intelligence and self: Perceptions of academically talented adolescents and children”. Journal of youth and Adolescence, 25, 137-147.
Dupeyrat, C. and Marine, C. (2005). “Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults”. Contemporary Educational Psychology, 30, 43-59.
Diseth, A.; Meland, E. and Breidablik, H.J. (2014). “Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self- efficacy and implicit theories of intelligence”. Learning and Individual Differences, 35, 1-8.
Dweck, C. S. and Leggett, E. L. (1988). “A social- cognitive approach to motivation personality”. Psychological review, 95, 256-273.
Dweck, C. S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press.
Dweck, C. S. (2016). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. New York: Routledge.
Dweck, C. S. (2007). Self-theories: the mindset of a champion. In, T. Morris, P. Terry., S. Gordon (Eds.). Sport and exercise psychology: international perspectives. Morgantown, WV: fitness information technology, 15-23.
Elliot, A. J. and Church, M. A. (1997). “A hierarchical model of approach and avoidance motivation”. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
Furnham, A.; Chamorro-Premuzic, T. and McDougall, F. (2003). “Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance”. Learning and Individual Differences, 14, 49-66.
Gambrill, E. and Richey, C. (1975). “An assertion inventory for use in assessment and research”. Behavior Therapy, 6(4), 550-561.
Guven, M. (2010). “An analysis of the vocational education undergraduate students levels of assertiveness and problem – solving skills”. Procedia social Behavior Science, 2(2), 2064-2070.
Hargie, O. W.; Sanunders, C. and Dickson, D. (2005). Social skills in interpersonal communication. London: Croom helm.
Kaplan, A. and Maehr, M. L. (2007). “The contributions and prospects of goal orientation theory”. Educational Psychology Review, 19, 141-184.
Lazarus, R. S. (1971). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill.
Lindsay, J. E. (2006). Theories of intelligence, goal orientation, and self- efficacy: Examining vulnerability to depression in Native American children and Adolescents. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of Wyoming University in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Midgley, C.; Kaplan, A.; Middleton, M.; Maehr, M. L.; Urdan, T.; Anderman, L. H.; Anderman, E. and Roeser, R. (1998). “The development and validation of scales assessing student’s achievement goal orientations”. Contemporary Educational Psychology, 23, 113-131.
Pekrun, R.; Elliot, A. J. and Maier, M. A. (2006). “Achievement Goals and Discrete Achievement Emotions: A Theoretical Model and Prospective Test”. Journal of Educational Psychology, 98 (3), 583-597.
Pintrich, P. (2003). “A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts”. Journal of Educational Psychology, 95, 667-686.
Pintrich, P. R.; Marx, R. W. and Boyle, R. A. (1993). “Beyond cold conceptual change; the Role on Motivational Beliefs and classroom contextual Factors in the process of conceptual change”. Review of Educational Research, 63, 167-199.
Putwain, D. W. and Daniels, R. A. (2010). “Is the relationship between competence beliefs and test anxiety influenced by goal orientation?”. Journal of Learning and Individual Differences, 20, 8-13.
Ryan, A. M. and Pintrich, P. R. (1997). “Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent’s help seeking in math class”. Journal of Educational psychology, 2, 326-341.
Schunk, D. H.; Pintrich, P. R. and Meece, J. L. (2008). Motivation in education (3rd Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Sideridis, G. D. (2005). “Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework”. Journal of Educational Psychology, 97, 366-375.
Spinath, B. and Pelster, J. S. (2003). “Goal orientation and achievement: the role of ability self-concept and failure perception”. Learning and Instruction, 13, 403-422.
Stipec, D. and Gralinski, G. H. (1996). “Children’s belief about intelligence and school performance”. Journal of Educational psychology, 88, 397-407.
Vermetten, Y. J.; Lodewijks, H. G. and Vermunt, J. D. (2001). “The role of personality traits and goal orientation in strategy use”. Contemporary Educational Psychology, 26, 149-170. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,021 |