
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
مقایسهی بازداری شناختی در سه گروه از دانشآموزان با پیشرفت ریاضی بالا، متوسط و پایین | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 9، بهمن 1396، صفحه 103-116 اصل مقاله (413.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.11960.1459 | ||
نویسندگان | ||
فائزه ادیب نیا* 1؛ علیرضا کاکاوند2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی بازداری شناختی در سه گروه از دانشآموزان با پیشرفت ریاضی بالا، متوسط و پایین انجام گرفت. روش: روش این پژوهش علی مقایسهای بود. جامعهی موردمطالعه، دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر اراک در سال تحصیلی 94-1393 بودند که 33 دانشآموز با پیشرفت ریاضی بالا، 39 دانشآموز با پیشرفت ریاضی متوسط و 36 دانشآموز با پیشرفت ریاضی پایین با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش ریون، مقیاس درجهبندی معلم کانرز، آزمون ریاضی محقق ساخته و آزمون استروپ عددی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پژوهش از روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافته ها: نتایج مانوا نشان داد که در بین عملکرد سه گروه در آزمون استروپ عددی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که در اثر استروپ عددی و اثر استروپ فیزیکی، نمرهی تداخل در دانشآموزان گروه با پیشرفت ریاضی متوسط بیشتر از نمرهی تداخل دانشآموزان گروه با پیشرفت ریاضی بالا است و نمرهی تداخل دانشآموزان گروه با پیشرفت ریاضی پایین نسبت به دو گروه دیگر بیشتر است. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با پیشرفت ریاضی پایین، ضعیفترین عملکرد را در بازداری شناختی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازداری شناختی؛ پیشرفت ریاضی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
امینزاده، انوشه و حسنآبادی، حمیدرضا. (1392). «توانایی شاخصهای آزمون نام بردن احتمالی در پیشبینی عملکرد ریاضی». فصلنامهی روانشناسی معاصر، 8(1)، 60-47. بیرامی، منصور؛ پیماننیا، بهرام و موسوی، الهام. (1392). «مقایسهی کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی». دو فصلنامهی راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 29-15. حسنآبادی، سمانه؛ محمدی، محمدرضا و احقر، قدسی. (1391). «مقایسهی اثربخشی رفتاردرمانی و دارودرمانی بر کاهش علائم همراه اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی». فصلنامهی مطالعات ناتوانی، 1(2)، 30-19. خسروراد، راضیه و سلطانی کوهبنانی، سکینه. (1393). «رابطهی کارکردهای اجرایی مغز و نظریهی ذهن در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی». مجلهی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 21(6)، 1162-1154. قلمزن، شیما؛ مرادی، محمدرضا و عابدی، احمد. (1393). «مقایسهی نیمرخ کارکردهای اجرایی و توجه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری». فصلنامهی ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 111-99. نجاتی، وحید؛ بهرامی، هاجر؛ آبروان، مصطفی؛ روبن زاده، شرمین و مطیعی، حورا. (1392). «عملکردهای اجرایی و حافظهی کاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی و سالم». مجلهی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 47، 76-69. نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1395). «مقایسهی باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی در دانشآموزان پسر نارسا خوان، نارسا نویس، نارسا حساب و عادی». فصلنامهی ناتوانیهای یادگیری، 5(4)، 107-87. Brooks, A.D.; Berninger, V.W. and Abbott, R.D. (2011). “Letter naming and letter writing reversals in children with dyslexia: Momentary inefficiency in the phonological and orthographic loops of working memory”. Journal of Developmental Neuropsychology, 36(7): 847-868.
Dowker, A. (2005). “Early identification and intervention for student with mathematics difficulties”. Journal of Learning Disabilities, 38(4): 324-332.
Fuchs, L.S. and Fuchs, D. (2005). “Enhancing mathematical problem solving for students with disabilities”. Journal of Special Education, 39(1):45-57.
Geary, D.C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37(1):4-15.
Geary, D.C.; Hoard, M.K.; Byrd-Craven, J. and Desoto, C.M. (2004). “Strategy choices in simple and complex addition: Contributions of working memory and counting knowledge for children with mathematical disability”. Journal of Learning Experimental Child Psychology, 88: 121-151.
Geary, D.C. (2010). “Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological and genetic components”. Journal of Learning and Individual Differences, 20 (2): 130-133.
Gilmore, C.; Keeble, S.; Richardson, S. and Cragg, L. (2015). “The role of cognitive inhibition in different components of arithmetic”. Journal of ZDM Mathematics Education, 47(5): 771-782.
Kadosh, R.C.; Gevers, W. and Notebaert, W. (2011). “Sequential analysis of the numerical stroop effect reveals response & suppression”. Journal of Experimental Psychology, 37(5):1243-1249.
Lemaire, P. and Lecacheur, M. (2011). “Age related changes in children’s executive function and strategy selection: A study in computational estimation”. Journal of Cognitive Development, 26: 282-294.
Maehler, C. and Schuchardt, K. (2011). “Working Memory in children with Learning disabilities: Rethinking the criteria of discrepancy”. Journal of Disability, Development and Education, 58 (1): 5-17.
Monette, S.; Bigras, M. and Guay, M. C. (2011). “The role of executive functions in school achievement at the end of grade1”. Journal of Experimental Child Psychology, 109: 158-173.
Robinson, K.M. and Dube, A.K. (2013). “Children’s additive conceps: Promoting understanding and the role of Inhibition”. Journal of Learning and Individual Differences, 23: 101-107.
Szucs, D.; Devine, A.; Soltez, F.; Nobes, A. and Gabriel, F. (2013). “Developmental dyscalculia is related to visuo-spatial memory and inhibition impairment”. Journal of Cortex, 49: 2674-2688.
Wang, L. C.; Tasi, H.J. and Yang, H.M. (2012). “Cognitive inhibition with and without dyslexia and dyscalculia”. Journal of Research in Developmental Disabilities, 33: 1453-1461.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 661 |