
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,357 |
بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه سبک تدریس بر اساس هوش موفق استرنبرگ (TSI-Q) در بین معلمان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 9، بهمن 1396، صفحه 49-60 اصل مقاله (503.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.10612.1349 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه اعراب شیبانی* ؛ نیلا اخوندی | ||
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور | ||
چکیده | ||
هدف: تدریس مجموعه فعالیتهایی است که توسط معلم و بهمنظور تسهیل یا هدایت یادگیری در یادگیرندگان به انجام میرسد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامهی سبک تدریس انجام شده است. روش: این پرسشنامه توسط پالو و همکاران در سال 2013 ساخته شده است. جامعهی آماری پژوهش کلیهی معلمان شاغل در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد در سال 1393 بودند. از این تعداد 210 نفر به روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامهی سبک تدریس دارای چهار عامل مجزای مولد، عملی، تحلیلی و خلاق است. ضریب پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 705/0 بهدست آمد. نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج مطالعهی حاضر نشان داد که پرسشنامهی سبک تدریس از همسانی درونی مناسبی برخوردار است و میتواند بهعنوان یک ابزار معتبر برای ارزیابی سبک تدریس معلمان به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش موفق؛ معلم؛ سبک تدریس؛ اعتبار و روایی | ||
مراجع | ||
استرنبرگ. (2006). روانشناسی شناختی. ترجمه کمال خرازی و الهه حجازی (1387)، تهران: سمت. اعرابشیبانی، خدیجه و قیصری، حسین. (1390). تأثیر سبک تفکر و یادگیری معلم بر سبک آموزشی او، اولین همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت. عمادی، سید رسول و آهوخش، نگار. (1394). «آموزش به شیوه ترکیبی و متداول و بررسی تأثیر آن بر درگیری تحصیلی دانشآموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 72-57. عزیزی، حسین؛ نوروزی، داریوش و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1394). «تأثیر روش تدریس بایبی در میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 55-39. کدیور، پروین. (1388). روانشناسی یادگیری. تهران: سمت. کلانتری، خلیل. (1385). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. تهران، شریف. هومن، حیدرعلی. (1381). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: نشر پارسا. مهرمحمدی، محمود. (1385). «نظریههای هوش چندگانه و دلالتهای آن برای برنامه درسی و آموزش». فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 4(88)، 31-7. Barbaranelli, C.; Fido, R.; Paciello, M.; Di Giunta, L. and Caprara, G. V. (2008). “Assessing personality in early adolescence through self-reports and other-ratings a multitrait multimethod analysis of the BFQ-C”. Personality and Individual Differences, 44, 876-886.
Chamorro-Premuzic, T.; Furnham, A. and Lewis, M. (2007). “Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods”. Learning and Individual Differences, 17, 241-250.
Palos, R. M. (2013). Teaching for Successful Intelligence Questionnaire (TSI-Q)– a new instrument developed for assessing teaching style, v: LXV, N: 1/2013, 159-178.
Sternberg, R. J. and Grigorenko, E. L. (1995). “Styles of thinking in the school”. European Journal of High Ability, 6(2), 201-219.
Sternberg, R.J. (1998). “Mental self – government: a theory of intellectual styles and their development”. Human development, 31, 197-224.
Sternberg, R. J.; Grigorenko, E. L.; Ferrari, M. and Clinkenbeard, P. (1999). “A triarch analysis of an aptitude–treatment interaction”. European Journal of Psychological Assessment, 15(1), 1-11.
Sternberg, R. J.; Nokes, K.; Geissler, P. W.; Prince, R.; Okatcha, F.; Bundy, D. A. and Grigorenko, E. L. (2001). “The relationship between academic and practical intelligence: A case study in Kenya”, Intelligence, 29, 401-418.
Sternberg, R. J. (2003a). “A Broad View of Intelligence. The Theory of Successful Intelligence”. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 55, 139-154.
Sternberg, R. J. and Grigorenko, E. (2004). “Successful intelligence in the classroom”. Theory into practice, 43, 274-280.
Sternberg, R. J. (2008a). “The WICS approach to leadership: Stories of leadership and the structures and processes that support them”. The Leadership Quarterly, 19, 360-371.
Zhang, Li, F. and Sternberg, R. J. (2005). “A Threefold Model of Intellectual Styles”. Educational Psychology Review, 17(1), 1-53.
Zhang, Li, F. (2005). “Does teaching for a balanced use of thinking styles enhance student’s achievement?”. Personality and Individual Differences, 38, 1135-1147.
Zhang, Li, F. (2007). “Teaching Styles and Occupational Stress among Chinese University Faculty Members”. Educational Psychology, 2, 823-841.
Zhang, Li, F. (2008). “Teachers’ styles of thinking: an exploratory study”. The Journal of Psychology, 1(142), 37-55.
Zhang, Li, F. (2011). “The developing field of intellectual styles: Four recent endeavours”. Learning and Individual Differences, 21, 311-318.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,753 |