
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,829 |
بررسی میزان اثربخشی دورههای تفسیر خطبۀ همام در رفتار، نگرش و جهانبینی دانشجو معلمان پردیس باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 20، بهمن 1396، صفحه 19-31 اصل مقاله (661.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2018.14021.1865 | ||
نویسندگان | ||
نعمت اله به رقم* 1؛ موسی عبادی2؛ جلال سبحانی3 | ||
1مدرس موظف دانشگاه فرهنگیان همدان | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز | ||
3کارشناس ارشد اخلاق | ||
چکیده | ||
سنجش و ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی یکی از کلیدیترین وظایف نظام آموزش در انواع آموزشهای عمومی- تخصصی بهشمار میرود. ضرورت برنامهریزی و سرمایهگذاری در راستای ارتقای معنویت دانشجویان برای رسیدن به سرحد کمال بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین با توجه به اهمیت تأثیر متون دینی بر رفتار و نگرش افراد، برای اطمینان یافتن از میزان اثربخشی برگزاری کلاس های بصیرتافزایی بر افزایش انگیزه دانشجو معلمان برای شرکت در چنین دورههایی لازم به نظر میرسد پژوهشهایی انجام پذیرد تا بتوان رفتارهای مورد توقع را آزمود. این پژوهش با هدف تعیین میزان دانشافزایی دانشجو معلمان نسبت به جهانبینی آنها انجام گرفت. در این پژوهش کمّی به کمک دو نوع پرسشنامه با روایی قابل قبول یک بررسی آزمایشی بر روی 70 نفر از دانشجو- معلمان پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان در طول یک ترم انجام گرفته است. دادههای بهدستآمده از جامعة آماری با شاخصهای آماری چون میانگین، انحراف معیار، همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیری در بوتة نقد و تحلیل قرار گرفتهاند و بر اساس شاخصهای آمار توصیفی از قبیل جدول، تعداد و درصد. دادهها نیز بررسی شدهاند. نتایج پژوهش با دو آزمون t زوجی و بنفرونی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحلیل واریانس با اندازهگیری مجدد نشان میدهد که میان برگزاری دورههای معرفت افزایی و تغییر رفتار، نگرش و جهانبینی دانشجو معلمان رابطة بسیار معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر این است که درصد قابل توجهی بین میانگین جهانبینی اولیه و ثانویه دانشجویان وجود دارد و میتوان با مقایسة تأثیر دو سنجه بر متغیرها نتیجه گرفت که دورة آموزشی بر جهانبینی دانشجویان تأثیر معناداری داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون؛ بررسی؛ خطبه؛ دانشجو معلم؛ دوره؛ متّقین | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - ابن أبی الحدید، عبدالحمید. (1364). شرح نهجالبلاغه. قم: کتابخانه مرحوم مرعشی نجفی. - باقری، خسرو. (1390). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد اول، تهران: انتشارات مدرسه. - دشتی، محمد. (1380). ترجمه نهجالبلاغه. چاپ دوم، قم: انتشارات تهذیب. - الإصفهانی، حسین بن محمد. (2009). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق صفوان عدنان. الطبعة الرابعة. دمشق: دارالقلم. - سروش، عبدالکریم. (1376). اوصاف پارسایان. تهران: طلوع آزادی. - عباسزادگان، سیدمحمد و جعفر ترکزاده. (1379). نیازسنجی آموزشی در سازمانها. تهران: انتشارات انتشار. - لیاقت دار، محمدجواد. (1392). تربیت در نهجالبلاغه. چاپ اول. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان. - مجلسی، محمدباقر. (1406). بحار الأنوار. تهران: المکتبة الإسلامیة. - مصباح یزدی، محمدتقی. (1394). «سیمای پرهیزکاران در خطبه متقین امیرمؤمنان (ع)(معرفت ناب و تکلیف مداری)». معرفت. سال بیست و چهارم، شماره 218، 5-10. - مؤمنی، منصور. (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از Spss. چاپ هشتم. تهران: انتشارات دانش نگار. - Paul, J. and Taylor, P. W. (1998). A new integrated framework for training Jornal, PART.1
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |