
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
سبکشناسی لایۀ نحوی- بلاغی نامۀ سیویک نهجالبلاغه (بررسی موردی انواع همپایگی و روابط معنایی) | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 19، آبان 1396، صفحه 61-81 اصل مقاله (748.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2017.12796.1762 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین عبدی* 1؛ مهتاب کیانی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلیسینا، همدان. | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلیسینا، همدان. | ||
چکیده | ||
نهجالبلاغه دومین منبع معارف اسلامی بهشمار میرود که امیر بیان امام علی(ع) در آن برنامۀ زندگی فردی و اجتماعی و حتی سیاسی را با سبک و ساختار ویژهای بیان نمودهاست. از این رهگذر میتوان به سبک نامۀ سی و یکم اشاره کرد؛ این نامه شامل وصیت امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) است. استفادۀ گسترده از انواع ساختهای همپایه یکی از ویژگیهای سبکی امام(ع) در این اندرزنامه است؛ از آنجا که استفاده از اینگونه ساختها در نامۀ سی و یکم، نمود بالایی دارد، پژوهش حاضر بر آن است که با روش توصیفی– تحلیلی به بررسی ساختهای همپایه در این نامه بپردازد و ارتباط آن را با دو حوزۀ موسیقایی و بلاغی مشخص نماید و در نهایت بخشی از زیباییآفرینی کلام امام(ع) را تبیین کند. ساختهای همپایه در این نامه به سه نوع همپایگی ترکیبی، همپایگی موسیقایی و همپایگی بلاغی تقسیم میشود. مهمترین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از مهمترین ویژگی ساختهای همپایه در این نامه استفاده از همپایگی ترکیبی تام و جزئی در انواعِ جملات اسمیه، فعلیه، انشائیه و ... است و همپایگی موسیقایی سهم بیشتری را در همراهی با همپایگی ترکیبی دارد. همراهی همپایگی موسیقایی و بلاغی با همپایگی ترکیبی، علاوه بر اینکه در زیباآفرینی کلام تأثیر بالایی دارد، در ایجاد طراوت در فضای نامه و تأثیرگذاری بر مخاطب نیز نقش بهسزایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکشناسی؛ همپایگی؛ نهجالبلاغه؛ نامۀ سی و یکم | ||
مراجع | ||
- نهجالبلاغه. - حقشناس، محمدعلی. (1370). مقالات (ادبی، زبانشناختی). چاپ اوّل، تهران: نیلوفر. - الحیانی، عبدالله خلیف خضیر عبید. (2004). التوازی الترکیبی فی القرآن الکریم. رساله الماجستیر، جامعه الموصل. - خاقانی، محمّد. (1376). جلوههای بلاغت در نهجالبلاغه. تهران: بنیاد نهجالبلاغه. - دشتی، محمد. (1389). ترجمۀ نهجالبلاغه. چاپ دوّم: تهران، قدر ولایت. - شعبانی، منصور؛ عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا، فردوس آقاگلزاده و ارسلان گلفام. (1389). «ساخت همپایگی: با نگاهی به زبان فارسی»، مجله ادب پژوهشی، شماره 13، 156-131. - شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1391). موسیقی شعر. چاپ سیزدهم، تهران: نشر آگه. - شمیسا، سیروس. (1372). کلیات سبکشناسی. انتشارات پیام نور. - صفوی، کورش. (1390). از زبانشناسی به ادبیات، جلد اول: نظم. چاپ سوم، تهران: انتشارات سوره مهر. - فالک، جولیا. (1377). زبانشناسی و زبان. ترجمه خسرو غلامعلیزاده، چاپ پنجم، مشهد: آستان قدس رضوی. - فتوحی رود معجنی، محمود. (1390). سبکشناسی (نظریهها، رویکردها و روشها). چاپ دوّم، تهران: سخن. - فرزانه، محمدعلی (1358). مبانی دستور زبان [ترکی] آذربایجانی. چاپ سوم، انتشارات فرزانه. - فرشیدورد، خسرو. (1382). دستور مفصل امروز بر پایۀ زیانشناسی جدید. تهران، سخن. - فضل، صلاح. (1992 م). بلاغۀ الخطاب و علم النص. الکویت: سلسله کتب ثقافیه شهریه یصدرها المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب. - قائمی، مرتضی و صاعدانور، فائزه (1394). «تحلیل سبکشناسی نحوی - بلاغی ساختهای همپایه در خطبۀ یکصد و یازدهم نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 11، 17-33. - محمود آغا، آلاء طارق. (2007). «التوازی الدلالی فی لامیۀ (لیلی الأخیلیه)»، مجله التربیه و العلم، المجلد 14، العدد 3، 3-12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 630 |