
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,370 |
تصویرپردازی صحنههاى بهشت در کلام امام علی(ع) براساس دیدگاه سیّد قطب (موردکاوی کتاب تمام نهجالبلاغه) | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 19، آبان 1396، صفحه 19-40 اصل مقاله (642.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2017.13726.1845 | ||
نویسندگان | ||
زینه عرفت پور؛ معصومه نعمتی قزوینی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران. | ||
چکیده | ||
تصویر، در بلاغت قدیم وجود ندارد بلکه اصطلاحی جدید است که در پرتو بلاغت جدید به وجود آمده است. در بلاغت قدیم، عناصر صور خیال مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، ابزارهای آفرینش تصویر بودهاند؛ حال آنکه تصویرپردازی از نگاه بلاغت جدید افزون بر صور خیال، از طریق انسجام موجود در واژهها، عبارات، موسیقی، حرکات، رنگها، تقابل، گفتگو و ... نیز صورت میگیرد. سیّد قطب برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» شیوۀ بیانی برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار دادهاست. از آنجا که تصویرپردازی یکی از ویژگیهای اساسی خطبههای نهجالبلاغه است، مقالۀ حاضر با هدف تطبیق یکی از نظریات بلاغت جدید در یکی از ارزشمندترین متون اسلامی و در قالب روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری صحنههاى بهشت را در خطبههای 7، 8، 16 و 17 و وصیتهای 1 و 2 در کتاب تمام نهجالبلاغه استخراج و تحلیل کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تخییل حسی، تجسیم، هماهنگی هنری، گفتگو، رنگ، حرکت، توصیف و موسیقی از عناصر پرکاربرد در صحنههای مورد مطالعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
بلاغت جدید؛ نظریة سیّد قطب؛ تصویرپردازی هنری؛ بهشت؛ تمام نهجالبلاغه | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - ابن أبی الحدید، عزالدین أبوحامد. (1965). شرح نهجالبلاغه. چاپ دوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. - بستانی، محمود. (1371). اسلام و هنر. ترجمۀ حسین صابری. چاپ اول. مشهد: آستان قدس رضوی. - الجرجانی، عبد القاهر بن عبد الرحمن بن محمد. (بیتا). أسرار البلاغه. تحقیق: محمود محمد شاکر. القاهرة: مطبعة المدنی؛ جده: دار المدنی. - الجرجانی، عبد القاهر بن عبد الرحمن بن محمد. (2004). دلائل الاعجاز. الطبعة الخامسة. القاهرة: مکتبه الخانجی. - جعفری، محمدتقی. (1390). ترجمة نهجالبلاغه، چاپ چهارم. تهران: بهنشر. - جلیلیان، مریم و خاقانی اصفهانی، محمد و زرکوب، منصوره. (1392). «بازتاب هنر تصویر بر سبک نامههای امام علی(ع) به معاویه». فصلنامه پژوهشنامۀ نهج البلاغه، سال اول، شمارۀ 4، 1-18. - جمعه، حسین. (1391). بررسی زیباییشناختی و سبکشناسی تقابل در قرآن. ترجمة سیّد حسین سیّدی. چاپ اول. تهران: سخن. - حسومی، ولیالله. (1391). «شیوههای تصویرسازی مفاهیم در نهجالبلاغه». مجلۀ مطالعات اسلامی علوم قرآن و حدیث، سال چهل و چهارم، شمارۀ پیاپی 33، 33-58. - الخالدی، عبدالفتاح صلاح. (1380). سیّدقطب از ولادت تا شهادت. چاپ اول. تهران: احسان. - داود، محمد محمد. (2002). الدلالة والحرکة- دراسة لأفعال الحرکة فی العربیة المعاصرة فی إطار المناهج الحدیثة. القاهره: دار غریب للطباعه والنشر والتوزیع. - الراغب الإصفهانی، حسین بن محمد. (1374). مفردات الفاظ قرآن. چاپ دوم. تهران: مرتضوی. - الرمانی، أبوالحسن علی بن عیسى. (بیتا). تصحیح دکتر عبد العلیم. دهلی: مکتبة الجامعة الملّیة الإسلامیة. - سیاوشی، کرم. (1389). تحلیل انتقادی مبانی و روش تفسیری سیّد قطب در فی ظلال القرآن. چاپ اول. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل. - قطب، سیّد. (1389). تصویرسازی هنری در قرآن،ترجمۀ زاهد ویسی. چاپ اول. سنندج: آراس. - قطب، سیّد. (الف) (2002). التصویر الفنّی فی القرآن. الطبعة السادسة عشر. بیروت: دار الشروق. - قطب، سیّد. (ب) (2002). مشاهد القیامة فی القرآن. الطبعة الرابعة. بیروت: دار الشروق. - محمدی مقدم، قربانعلی؛ نوایی یحییزاده، علیاصغر؛ عارف، محمدصادق و عطایی، محمدرضا. (1370). ترجمة شرح نهجالبلاغه ابن میثم. چاپ اول. مشهد: آستان قدس رضوی. - موسوی شیرازی، سیّدصادق. (1376). تمام نهجالبلاغه. مصحح: فرید سیّد. مشهد: موسسة الإمام صاحب الزمان (عج). - یزدانپرست، حمید. (1386). «نهجالبلاغه کامل، گفتگو با سیّد صادق موسوی»، مجله اطلاعات حکمت و معرفت مهر، شمارۀ 19، 16-10.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 779 |