
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,829 |
کارآفرینی اجتماعی: عوامل و پیامدها با رویکرد نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 18، شهریور 1396، صفحه 99-118 اصل مقاله (773.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2017.6664.1297 | ||
نویسندگان | ||
مهران احمدی فارسانی1؛ علی صفری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
در این پژوهش تلاش شده که به تحلیل ویژگیهای شخصیتی و اعتقادات مذهبی کارآفرینان اجتماعی شهر اصفهان، بهعنوان عوامل ایجادکنندۀ کارآفرینی اجتماعی پرداخته شود و میزان مطابقت این ویژگیها و باورها با ویژگیها و باورهایی که در نهجالبلاغه به آن اشاره شده، مشخص شود. همچنین تأثیر ویژگیهای شخصیتی و اعتقادات مذهبی بر نتایج فردی و اجتماعی کارآفرینان اجتماعی شهر اصفهان (بهعنوان پیامدها) در قالب یک فرضیۀ اصلی و پنج فرضیۀ فرعی مورد بررسی قرار گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش150 نفر از کارآفرینان اجتماعی شهر اصفهان میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محقق ساخته بوده که روایی آن بهصورت محتوایی و سازه و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. حجم نمونه نیز براساس جدول مورگان به تعداد 103 نفر تعیین و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی بوده و دادهها از طریق روش حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که کارآفرینان اجتماعی شهر اصفهان دارای ویژگیهای شخصیتی و باورهای مذهبی اشاره شده در نهجالبلاغه هستند. همچنین نتایجی که کارآفرینان اجتماعی شهر اصفهان از عمل کارآفرینانۀ خود بهدست میآورند همان نتایجی است که نهجالبلاغه به آن اشاره دارد. نتایج حاصل از بررسی فرضیهها نیز نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و باورهای مذهبی بر نتایج فردی و اجتماعی کارآفرینی اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی اجتماعی؛ باورهای مذهبی؛ نتایج؛ نهجالبلاغه | ||
مراجع | ||
- احمد پور داریانی، محمود و مقیمی، محمد. (1389). مبانی کارآفرینی. چاپ دهم، تهران: فراندیش - ابنابیالحدید، عبدالحمیدبنهبهالله. (1404). شرح نهجالبلاغه. قم: انتشارات کتابخانه حضرت آیتاللهالعظمی مرعشی نجفی(ره). - انصاری، منوچهر؛ احمدپور داریانی، محمود و بهروز آذر، زهرا. (1389). ویژگیهای فردی اثرگذار بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی در مؤسسههای خیریة استان تهران. توسعه کارآفرینی، شماره 8: 64-37. - خنیفر، حسین. (1385). کارآفرینی در نظام ارزشی. تهران: نشر اکرام. - دشتی، محمد. (1389). ترجمه نهجالبلاغه. چاپ چهارم. قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع). - سالارزهی، حبیبالله و عبدی، جواد. (1390). مطالعه عوامل تعیینکنندۀ گرایش خیرین به کارآفرینی اجتماعی در فعالیتهای خیرخواهانه شهر زاهدان. مجله ندای اسلام، شماره 15-14: 13-24. - سالارزهی، حبیبالله. (1389). کارآفرینی اجتماعی و تجاری در بستر ارزشهای اسلامی. مجله ندای اسلام، شماره 25-24: 70-64. - سالارزهی، حبیبالله. (1389). وقف به مثابۀ الگوی کارآفرینی پایدار در اسلام. مجله ندای اسلام، شماره 44-45: 52-47 - سید امیری، نادر. (1385). بررسی ابعاد کارآفرینی اجتماعی. ترجمان کارآفرینی، شماره 24: 48-34. - سید رضی. (1385). نهجالبلاغه، خطبهها، نامهها و سخنان کوتاه. مترجم: حسین انصاریان، تهران: انتشارات پیام آزادی. - عمرانی، زهرا؛ حقیقی کفاش، مهدی و مظلومی، نادر. (1389). اولویتبندی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی اجتماعی در ایران از دیدگاه فعالان اجتماعی. توسعه کارآفرینی، شماره8: 26-11. - مجلسی، علامه محمدباقر. (1385). بحارالانوار(جلد سوم). قم: نشر فقه. - Mair, J. and Marti, I. (2006). Social Entrepreneurship: Source of Explanation, Prediction, and Delight. Journal of World Business, 14(7): 127-145.
- Roger, L. and Martin; S, Osberg. (2007). Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Stanford Social Innovation Review.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |