
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,379 |
بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر، بهروز رسانی و بازداری) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 8، مرداد 1396، صفحه 205-222 اصل مقاله (466.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.10997.1386 | ||
نویسندگان | ||
مینا ارغوانی پیرسلامی1؛ سیدمحمدحسین موسوی نسب* 2؛ نوشیروان خضری مقدم2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
هدف: اختلال یادگیری، یکی از دلایل عمده عملکرد ضعیف تحصیلی تلقی میشود و کارکرد اجرایی عاملی اثرگذار بر اختلال یادگیری است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است. روش: در این پژوهش تمام آزمایشی که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد، 44 دانشآموز دختر دارای اختلال یادگیری به صورت نمونهگیری هدفمند با جایگزینی تصادفی بهطور مساوی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسهی 90 دقیقهای آموزشهای مربوط به توانمندسازی شناختی دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل آزمون استروپ (جهت سنجش بازداری)، آزمون جمع و تفریق (جهت سنجش تغییر)، و آزمـون کارتها (جهت سنجش بهروز رسانی) بود. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی شناختی منجر به تقویت و بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان، در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل میشود. نتیجهگیری: از مداخله توانمندسازی شناختی میتوان برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی شناختی؛ کارکردهای اجرایی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
احدی، بتول؛ ستوده، محمدباقر و حبیبی، یعقوب. (1391). «مقایسه بهزیستی روان شناختی و مکانیزمهای دفاعی در دانشآموزان با و بدون لکنت زبان». فصلنامه روانشناسی مدرسه، 1(4)، 22-6. بشرپور، سجاد. (1385). بررسی سرعت پردازش اطلاعات، پردازش خودکار و کنترل شده و تأثیر داروهای ضد افسردگی برای سه متغیر در اختلال افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی. بیرامی، منصور؛ پیماننیا، بهرام و موسوی قیهقشلاقی، الهام. (1392). «مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 29-15. پیرانی، ذبیح. (1395). «مداخله در کارکردهای شناختی و هیجانی دانشآموزان نارساخوان: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارتهای شناختی- هیجانی». مجله ناتوانیهای یادگیری. 5(3)، 53-28. جلیل آبکنار، سیده سمیه و عاشوری، محمد. (1392). «نکتههای کاربردی برای آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری (اختلال در خواندن، نوشتن و دیکته)». نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 3(116)، 40-31. حیدری، طاهره؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1391). «اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان». فصلنامه روانشناسی کاربردی، شماره 2(22)، 58-41. رضاییشریف، علی؛ حاجلو، نادر؛ حقگوی، توحید و مرادی، مسعود (1395). «اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حساب نارسایی و نارساخوانی». مجله ناتوانیهای یادگیری. 5(3)، 70-54. علیزاده، حمید. (1385). «رابطه کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی با اختلالهای رشدی». تازههای علوم شناختی. 8 (4)، 70 -57. قمریگیوی، حسین؛ نادر، مقصود و دهقانی، فرشته. (1393). «بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی در بازسازی کارکردهای اجرایی بیماران وسواسی». فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 16(4)، 128-101. قمریگیوی، حسین، نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). «اثربخشی نرمافزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی». مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 115-98. کاظمی، سلطانعلی و سیف، افسانه. (1389). «تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد نیمرخ وکسلر کودکان (حساب، رفرنویسی، اطلاعات، حافظه عددی) در دانشآموزان اختلال یادگیری شهر شیراز». مجله مدلها و روشهای روانشناختی، 1(2)، 109-93. کرمینوری، رضا و مرادی، علیرضا. (1384). آزمون خواندن و نارساخوانی. جهاد دانشگاهی، تربیت معلم. نریمانی، محمد و رجبی، سوران. (1384). «بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان اردبیل». فصلنامهپژوهشدرحیطه یکودکاناستثنایی، 5(3)، 252-231. نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل. (1392). «اثربخشی توانبخشی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی». مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 115-91. نظری، مرضیه؛ محمدجاننیا، سمیه و کریمی دورابی، الهه. (1394). پکیجتوانمندسازیشناختیو حرکتی برایپیشگیریازانواعاختلالات. گروه آموزشی آفرینش. محمودعلیلو، مجید، هاشمی نصرتآباد، تورج و فلاحی، ابوالفضل. (1394). «مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان باناتوانی یادگیری ریاضیات و کودکان عادی»، مجلهاندیشهورفتار، 9(35)، 36-27. Alvarez, J. A. and Emory, E. (2006). "Executive function and the frontal lobes: A meta-analytic review". Neuropsychology Review. 16 (1): 17-42.
Anderson, V. and Castillo, U. (2002). “Neuropsychological Evolution of Deficits in Executive Functioning for ADHD children with or without Learning Disabilities”. Psychological science Journal., Vol .22, 37-51.
Barkley, R. A. (1997). “Behavioral inhibition Sustained attention, and executive functions: Constructing a unify theory of ADHD”. Psychological Bulletin. 121: 65-94.
Brosnan, M.; Demeter, J.; Hamill, S.; Robson, K. and Cody, G. (2002). “Executive Functioning Adults and Children with Developmental Dyslexia”. Journal. Neuropsychological., Vol .40, 44-45.
Dawson, P. and Guar, R. (2004). Executive Skills in Children and Adolescents. New York: Guilford Press.
De Luca, C. R.; Cinzia, R. and Leventer, R. J. (2008). “Developmental trajectories of executive functions across the lifespan”. In Anderson, Peter; Anderson, Vicki; Jacobs, Rani. Executive functions and the frontal lobes: a lifespan perspective. Washington, DC: Taylor & Francis. pp. 3–21.
Dempester, F. (1992). “The rise and fall of the inhibitory mechanism: Toward a unifying theory of cognitive development and aging”. Development Review. 12: 45-75.
Diamond, A. (2013). “Executive functions”. Annual Review of Psychology. 64: 135-168.
Grassman, H. (2010). Learning disorder. Handbook of Clinical Child Psychiatry. USA. New York: Wiley.
Heiman, T. and Berger, O. (2008). “Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support”. Research in Developmental Disabilities”. 29: 289-300.
Helen, L. and Susan, E. (2006). “Executive functions and achievements in school: Shifting, updating, inhibition, and working memory”. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. 59 (4): 745-759.
Hooper, S. R.; Swartz, W. and Wakely, M. B. (2005). “Executive functions in Elementary school children with and without problems in written expression”. Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 18: 48-60.
Karande, S.; Mahajan, V. and Kulkarni, M. (2009). “Recollections of learning- disabled adolescents of their schooling experiences: A qualitative study”. Indian journal of medical sciences, 63(9): 382-391.
Kirk, S. A.; Gallagher, J. J.; Anastasiow, N. J. and Coleman, M. R. (2006). Educating exceptional children.Boston. Houghton Mifflin.
Kolkman, M.; Hoijtink, H. J. A.; Kroesbergen, E. H. and Leseman P. P. M. (2013). “The role of executive function in numerical magnitude skills”. Learning and Individual Differences. 24: 145-151.
Lamers, M. J. (2010). "Selective Attention And Response Set In The Stroop Task". Memory & Cognition. 38 (7): 893-904.
Locascio, G.; Mahone, E. M.; Eason, SH. and Cutting. L. E. (2010). “Executive dysfunction among children with reading comprehension deficits”. Journal of Learning Disabilities. 6:1-14.
Manis, F. R.; Doi, L. M. and Bhadha, B. (2000). “Naming speed, phonological awareness, and orthographic knowledge in second graders”. Journal of learning disabilities. 33 (4): 325-333.
Mclean, K. and Hictch, J. (2001). “Executive functions in student with and without mathematics disorder”. Journal of learning disabilites. 30: 214-225.
Mihandoost, Z. (2011). “The survey of Correlate Causes of Learning Disabilities Prevalence among Elementary Students”. Asian Social Science, 7(7): 12-18.
Miyake, A. and Friedman NP. (2000). “The Unity and Diversity of Executive Function and Their Contribution to Complex Frontal Lobe Tasks”. A latent Variable Analysis. Cognitive Psychology. 41: 49-100.
Morrison. G. M. and Cosden, M. A. (1997). “Risk, resilience, and adjustment of individuals with learning Disabilities”. Learning Disabilities Quarterly, 20: 43-60.
Psychiatric Society of American. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-5.
Senn, T. E.; Espy, K.A. and Kaufmann, P.M. (2004). “Using path analysis to understand executive function organization in preschool children”. Developmental Neuropsychology. 26 (1): 445-464.
Seidman, L. J. (2006). “Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan”. Journal of Clinical Psychology Review, 26: 466-485.
Smith, I.; Everatt, J. and Salter, R. (2006). International Book of Dyslexia: Across language comparison and practice Guide. New York: John Wiley.
Vander sluis, S.; De Jenge, P. F. and Van der leij, A. (2004). “Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic reading”. Journal of Experimental Child Psychology. 87: 239- 266.
Watson, S.; Gable, L. and Morin, L. (2016). “The Role of Executive Functions in Classroom Instruction of Students with Learning Disabilities”. International Journal School Psychology. 3: 1-7.
Zelazo, P. D.; Muller, U.; Marcovitch, S.; Argitis, G. R. and Sultherland, A. (2002). “The development of Executive Functions in early childhood”. Journal of Learning Disabilities. 36 (3): 230-46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,903 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,082 |