
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,387 |
تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی؛ تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 8، مرداد 1396، صفحه 79-92 اصل مقاله (402.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.11295.1412 | ||
نویسندگان | ||
مسیب یارمحمدی واصل* 1؛ محمد رضا ذوقی پایدار1؛ عباس محمدی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: مطالعات نشان میدهد برنامه آموزشی و درسی مبتنی بر کاوشگری بهطور مؤثری سبب افزایش تفکر انتقادی دانشآموزان میگردد، بنابراین هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر تفکر انتقادی دانشآموزان در درس علوم تجربی بود. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه هشتم شهر همدان در سال 1394 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد، حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر بود که بهصورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفت. سپس آموزش شیوه کاوشگری به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش شیوه کاوشگری بر تفکر انتقادی دانشآموزان مؤثر بود. همچنین آموزش شیوه کاوشگری بر مؤلفههای تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استدلالی استقرایی دانشآموزان مؤثر بود. نتیجهگیری: بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت یادگیری بر اساس شیوه کاوشگری بهعنوان یک روش تدریس میتواند سبب توسعه توانائیهای تفکر انتقادی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوه کاوشگری؛ تفکر انتقادی؛ درس علوم تجربی | ||
مراجع | ||
آقازاده، محرم. (1387). روشهای نوین تدریس. تهران: انتشارات آییژ. خدامرادی، کژال؛ یغمائی، فریده؛ علویمجد، حمید؛ سعیدالذاکرین، منصوره؛ شهابی، مرضیه. (1385). «ترجمه و روانسنجی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم- ب)». فصلنامه نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی، 16(55)، 12-20. سلطانالقرایی، خلیل و سلیماننژاد، اکبر. (1387). «تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس». دو فصلنامه تربیت اسلامی، 3(6)، 181- 195. شعبانی، حسن (1382). روش تدریس پیشرفته: آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر. تهران: انتشارات سمت. علیپور، وحیده؛ سیفنراقی، مریم و نادری، عزتالله. (1392). «تأملی بر موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه». پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(9)، 1-115. کرمی، مرتضی؛ پاکمهر، حمیده و عقیلی، علیرضا. (1392). «گرایش به تفکر انتقادی، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی در بستر الگوی کاوشگری». فصلنامه تعلیم و تربیت، 29(4)، 63-81. گراوند، هوشنگ؛ سبزیان، سعیده؛ کامکار، پیمان و کرمی، شجاع. (1393). «نقش کارکردهای سبک تفکر بر یادگیری خود راهبر و گرایش به تفکر انتقادی». دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(2)، 17-30. مومنیمهمویی، حسین؛ کرمی، مرتضی و شریفیکاخکی، مریم السادات. (1393). «تأثیر الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان نسبت به کتاب درسی علومتجربی در دوره ابتدائی». پژوهش در برنامهریزیدرسی، 2(13)، 93-103. نصرآبادی، حسنعلی و نوروزی، رضاعلی. (1385). «بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس علوم با روشهای تدریس سنتی و کاوشگری». مجله علوم انسانی، 15(62)، 87-107. وقار سیدین، ابوالفضل؛ زهره ونکی، شهین و ملازم طاقی، زهرا. (1387). «تأثیر راهبرد پرسشگری متقابل هدایتشده در گروه همتایان»، مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(2)، 333-340. Anderson, R. D. (2002). “Reforming science teaching: What research says about inquiry”. Journal of science teacher education, 13(1): 1-12.
Banchi, H. and Bell, R. (2008). “The Many Levels of Inquiry”. Science and Children. 46(2): 26-29.
Castronova, J. A. (2002). “Discovery learning for the 21st century: What is it and how does it compare to traditional learning in effectiveness in the 21st century”. Action Research Exchange, 1(1): 1-12.
Serafína, C.; Dostala, J. and Havelkaa, M. (2015). “Inquiry-Based Instruction in The Context of Constructivism. 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership”. Journal Social and Behavioral Sciences, 186 (1): 592-599.
Kitot, AK.; Razak, A. and Seman, A. (2010). “The Effectiveness of Inquiry Teaching in Enhancing Students Critical Thinking”. Journal Social and Behavioral Sciences, 7: 264-273.
Lampert, N. (2007). “Critical thinking dispositions as an outcome of undergraduate education”. The journal of general education, 56(1): 17-33.
Phan, H.P. (2010). “Critical thinking as a self-regulatory process component in teaching and learning”. Psicothema, 22(2): 284-292.
Reeve, J. and Halusic, M. (2009). “How K-12 teachers can put self-determination theory principles into practice”. Theory and Research in Education, 7(2): 145-154.
Thaiposri, P. and Wannapiroon, P. (2015). “Enhancing students’ critical thinking skills through teaching and learning by inquiry-based learning activities using social network and cloud computing”. Journal Social and Behavioral Sciences, 174 (1): 2137-2144.
Tynjala, P. (1998). “Traditional studying for examination versus constructivist learning tasks: Do learning outcomes differ?”. Studies in Higher Education, 23(2): 173-189.
Walker, M. (2007). Teaching inquiry based science: A guide for middle and high school teacher. LaVergne, TN: Lightning Source.
Youngblood, N. and Beitz, J. M. (2001). “Developing critical thinking with active learning strategies”. Nurse Educator, 26(1): 39-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,490 |