
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,393 |
بررسی رابطه فراشناخت و خودناتوانسازی با واسطهگری خودکارآمدی عمومی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 8، مرداد 1396، صفحه 39-59 اصل مقاله (622.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.9557.1285 | ||
نویسندگان | ||
مینا مهبد1؛ فریده یوسفی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشیار بخش روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی عمومی در رابطهی بین فراشناخت و خودناتوانسازی دانشجویان انجام پذیرفت. روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 336 نفر (189 زن و 147 مرد) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که براساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور بررسی متغیرهای پژوهش هر یک از شرکتکنندگان مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوآرزر و جروسلم، 1992)، مقیاس آگاهی فراشناختی (شراو و دنیسون، 1994) و مقیاس خودناتوانسازی (جونز و رادوالت، 1982) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به کمک روش همسانی درونی و تحلیل گویه تعیین شد. یافتهها: نتایج حاکی از روایی و پایایی رضایتبخش پرسشنامهها بود. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند که مدل پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. فراشناخت به نحو مستقیم توانست خودناتوانسازی را پیشبینی کند. یافتهها نشان دادند که فراشناخت از طریق واسطهگری خودکارآمدی عمومی، به نحو غیرمستقیم نیز خودناتوانسازی را پیشبینی میکند. نقش واسطهای خودکارآمدی عمومی با استفاده از آزمون بوتاستراپ معنادار بود. نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که فراشناخت از طریق افزایش خودکارآمدی عمومی دانشجویان میتواند بر خودناتوانسازی آنها اثر منفی بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی عمومی؛ خودناتوانسازی؛ فراشناخت | ||
مراجع | ||
ابافت، حمیده. (1388). «رابطه راهبردهای فراشناختی، خوداثربخشی و شیوههای فرزندپروری با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانهای اهواز». یافتههای نو در روانشناسی، 2(7)، 108-122. اردلان، الهام و حسینچاری، مسعود. (1390). «پیشبینی سازگاری تحصیلی براساس مهارتهای ارتباطی با واسطهگری باورهای خودکارآمدی». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 17(6)، 1-28. اصغـرنژاد، طاهره. (1382). بررسی رابطه خودکارآمـدی و مسند مهارگذاری با موفقیت تحصیلی. پـایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی. حجازی، الهه و نقش، زهرا. (1387). «الگوی ساختاری رابطه ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و خودنظمبخشی در درس ریاضی». تازههای علوم شناختی، 10(4)، 27-38. حسینیان، سیمین و نیکنام، ماندانا. (1389). «تأثیر مداخله آموزش شناختی-رفتاری بر خودناتوانسازی و خودکارآمدی زنان ورزشکار». رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، 7، 63-78. خرازی، سید علینقی. (1387). «بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی». مجله روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران، 38(8)، 69- 87. خندقی، مقصود امین؛ سپندار، محدثه؛ سیفی، غلامعلی و جوادی کوران ترکیه، مرضیه. (1392). «تأثیر خودارزیابی مستمر دانشجویان بر خودکارآمدی پژوهشی و پیشرفت تحصیلی آنها: عنصری مغفول در تدوین برنامههای درسی». اندیشههای نوین تربیتی، 9(1)، 51-76. دهقانیزاده، محمدحسین و حسینچاری، مسعود. (1391). «سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 21-47. ذبیحالهی، کاظم؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1391). «خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانشآموزان دبیرستانی». روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 34(9)، 203-212. زهراکار، کیانوش؛ رضازاده، آزاده و احقر، قدسی. (1389). «بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای رشت». مجله اندیشههای نوین تربیتی، 3(5)، 133-150. شمس، فاطمه و تابعبردبار، فریبا. (1390). «نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه جهتگیری هدف و عملکرد ریاضی». روشها و مدلهای روانشناختی، 1(3)، 77-90. صیف، محمدحسن. (1395). «تدوین مدل علی تعللورزی تحصیلی براساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 103-117. طیموریفرد، عیناله و فولادچنگ، محبوبه (1391). «نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 117-135. غلامعلی لواسانی، مسعود؛ راستگو، لیلا؛ آذرنییاد، آرش و احمدی، طاهر. (1393). «اثر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و استرس تحصیلی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3)، 1-18. فولادچنگ، محبوبه. (1384). «بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی». فصلنامه نوآوری های آموزش، 4، 149-162. فولادوند، خدیجه؛ فرزاد، ولیاله و شهرآرای، مهرناز. (1387). «اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روان». مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز، 340-342. قاسمی، وحید. (1389). مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد ایموس گرافیک، تهران: نشر جامعهشناسان. مصطفایی، علی و محبوبی، طاهر. (1385). تفکر و فراشناخت: مفاهیم، نظریهها و کاربرد آن. تهران: نشر پرسش. ملکزاده، اکرم (1387).اثر آموزش راهبردهای خودنظم بخشی بر راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و اهداف پیشرفت دانشآموزان دختر در درس ریاضی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران. یوسفزاده، محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رشیدی، معصومه (1390). «تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دورهی متوسطه». مجلهی روانشناسی مدرسه، 1(3)، 118-133. Akin, A.; Abaci, R. and Akin, U. (2011).“Self-handicapping: A conceptual analysis”. International Online Journal of Educational Sciences, 3, 1155-1168.
Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood cliffs, Ng: Prentice Hall.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. USA: W. H. Freeman.
Bandura, A. (2004). “Social cognitive theory: and ognatic perspective”. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
Barzegar, K. and Khezri, H. (2012). “Predicting academic cheating among the fifth grade students: The role of self-efficacy and academic self-handicapping”. Journal of Life Science and Biomedicine, 2, 1-6.
Berglas, S. and Jones, E. E. (1978). “Drug choice as a self-handicapping strategy in response to non contingent success”. Journal of Personality and Social Psychology, 36, 405-417.
Brookhart, S.; Andolina, M.; Zuza, M. and Furman, R. (2004). “Minute math: An action research study of student self-assessment”. Educational Studies in Mathematics, 57(2), 213-227.
Carretti, B.; Borella, E.; Zavagnin, M. and Beni, D. R. (2011). “Impact of metacognition and motivation on the efficacy of strategic memory training in older adults: Analysis of specific, transfer and maintenance effects”. Archives of Gerontology and Geriatrics, 52, 192-197.
Coudevylle, G. R.; Gernigon, C. and MartinGinis, K. A. (2011). “Self-esteem, self-confidence, anxiety and claimed self-handicapping: A mediational analysis”. Psychology of Sport and Exercise, 12, 670-675.
Coudevylle, G. M.; MartinGinis, K. A. and Famos, J. P. (2008). “Determinants of self-handicapping strategies in sport and their effects on athletic performance”. Social Behavior and Personality, 36, 391-398.
Dupree Shilelds, C. (2007). The relationship between goal orientation, parenting style, and self-handicapping in adolescents. Unpublished doctoral dissertation. University of Alabama: Alabama.
Eleonora, P. L. (2003). “The concept and instruction of metacognition”. Teacher Development, 7(1), 44-61.
Efklides, A. (2006). “Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process?”. Educational Research Review, 1, 3-14.
Flavell, J. H. (1985). Cognitive Development (2nd Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
Gadbois, S. A. and Sturgeon, R. D. (2011). “Academic self-handicapping: Relationships with learning specific and general self-perceptions and academic performance over time”. British Journal of Educational Psychology, 81, 207-222.
Hayaki, J.; Herman, D. S.; Hagerty C. E.; de Dios, M. A.; Anderson, B. J. and Stein, M. D. (2011). “Expectancies and self-efficacy mediate the effects of impulsivity on marijuana use outcomes: An application of the acquired preparedness model”. Additive Behavior, 36(4), 389-396.
Jones, E. E. and Rhodewalt, F. (1982). The Self-handicapping scale. Retrieved October10, 2005, from:
Kabat-Zinn, J. (2005). Coming to our senses: Healing ourselves and world through mindfulness. New York: Hyperion.
Klassen, R. M. (2010). “Confidence to manage learning: The self-efficacy for self-regulated learning of early adolescents with learning disabilities”. Learning Disability Quarterly, 33, 19-30.
Koldtiz, R. A. and Arkin, R. M. (1982). “An impression management interpretation of the self-handicapping strategy”. Journal of Personality and Social psychology, 43(3), 492- 502.
Kuczka, K. K. and Treasure, D. C. (2005). “Self-handicapping in competitive sport: Influence of the motivational climate, self-efficacy, and perceived importance”. Psychology of Sport and Exercise, 6, 539-550.
Lachman, M. E.; Weaver, S. L.; Bandura, M.; Elliott, E. and Lewkowicz, C. J. (1995). “Improving memory and control beliefs through cognitive restructuring and selfgenerated strategies”. The Journals of Gerontology: Psychological Sciences, 47, 293-299.
Lent, R. W. (2004). “Toward unifying theoretical and practical perspective on well-being psycho social adjustment”. Journalof Counseling Psychology, 51, 482-509.
Leslie, A., A. (2004). An exploration of the impact of prior achievement, task complexity, cultural knowledge, and performance feedback on the mathematics self-efficacy and self-assessment of African-American pre-adolescent students, Doctoral Dissertation. Howard University
Martin, K. A. and Brawley, L. R. (2002). “Self-handicapping in physical achievement settings: The contributions of self-esteem and self-efficacy”. Self and Identity, 1, 337-351.
McDonald, B. and Boud, D. (2003). “The impact of self-assessment on achievement: The effects of self-assessment training on performance in external examinations”. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 10(2), 209-220.
McCrea, S. (2008). “Self-handicapping, excuse making, and counterfactual thinking: Consequences for self-esteem and future motivation”. Journal of Personality and Social Psychology, 95(2), 274-292.
Nokhbeh-Rousta, S. and Ghazi-MirSaeed, S. (2012). “The effect of teaching metacognitive reading strategies on reading self-efficacy of Iranian intermediate EFL Students”. Journal of Academic and Applied Studies, 2(11), 10-20.
Pintrich, P. R. and De Groot, E. V. (1990). “Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pulford, B. D.; Johnson, A. and Awaida, M. (2005). “A cross-cultural study of predictors of self-handicapping in university students”. Personality and Individual Differences, 39, 727-737.
Rhodewalt, F. (1990). Self-handicappers: Individual differences in the preference for anticipatory, self-protective acts. In R. L. Higgins, C. R. Snyder & S. Berglas (Eds.), Self-handicapping: The paradox that isn’t (pp.69-106). New York: Plenum Press. Rhodewalt, F.; Morf, C.; Hazlett, S. and Fairfield, M. (1991). “Self-handicapping: The role of discounting and augmentation in the preservation of self-esteem”. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 122-131. Rhodewalt, F. and Vohs, K. (2005). Defensive strategies, motivation, and the self: A self-regulatory process view. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 548-565). New York: Guilford Press.
Roberts, F. W. (2011). Effects of metacognition instruction on postsecondary student self-efficacy, Master's Thesis, University of Texas at Austin. Rothlisberger, A. R. (2009). Later-day saint and other Christian spirituality, religiosity, personality and self-efficacy as predictors of emergency preparedness and subjective well-being. Submitted to the department of pastoral counseling of Loyola College in Maryland.
Schraw, G. and Dennison, R. S. (1994). “Assessing metacognitive awareness”. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475.
Schraw, G. and Moshman, D. (1995). “Metacognitive Theories”. Educational Psychology Review, 7(4) 351-371.
Schwarzer, R. and Jerusalem, M. (1995). Generalized self-efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston. Measures in health psychology: A user’s portfolio: Causal and control beliefs (pp. 35-37). Windsor, UK: NFER-NELSON.
Sperling, R. A.; Howard, B. C.; Staley, R. and DuBois, N. (2004). “Metacogintion and self-regulated learning constructs”. Educational Research and Evaluation, 2(10), 117-139. Urdan, T. and Midgley, C. (2001). “Academic self-handicapping: What we know, what more there is to learn?”. Educational Psychology Review, 13, 115-138.
Uysal, A. and Knee, C. R. (2012). “Low trait self-control predicts self-handicapping”. Journal of Personality, 80, 59-78.
Zukerman, N. and Tsai, F. F. (2005). “Costs of self-handicapping”. Journal of Personality, 73(2), 411-442.
Zust, J. C. (2010). A cognitive path through resiliency. New York: Hyperion.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,315 |