
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,208 |
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 8، مرداد 1396، صفحه 15-37 اصل مقاله (488.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمائی1؛ سامان کمری* 2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف: امید سازهای انگیزشی- هیجانی است و به انتظاری اطلاق میشود که براساس آن فرد احتمال میدهد که رویدادی خوشایند در آینده به وقوع میپیوندد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس امید به تحصیل و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در دانشآموزان بود. روش: این مقیاس دارای 27 گویه است که از محتوای مصاحبه با دانشآموزان استخراج شده است. بهمنظور بررسی خصوصیات روانسنجی این مقیاس 241 دانش آموز پسر و دختر دبیرستانی به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای از نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی ملاکی آن از پرسشنامهی سرسختی روان شناختی و مقیاس صبر کودکان و نوجوانان استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس نشاندهندهی وجود 4 مولفۀ امید به تحصیل بود که به ترتیب امید به کسب فرصتها، امید به کسب مهارتهای زندگی، امید به سودمندی مدرسه و امید به کسب شایستگی نامگذاری شدند. این 4 مولفه 58 درصد واریانس کل نمونه را تبیین کردند. بهمنظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس امید به کسب فرصتها90/0، امید به کسب مهارتهای زندگی 90/0، امید به سودمندی مدرسه 80/0، امید به کسب شایستگی76/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس امید به تحصیل نیز 94/0 بدست آمد. نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج بیانگر آن بود که مقیاس امید به تحصیل از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار سودمند برای سنجش امید به تحصیل در دانشآموزان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
امید به تحصیل؛ مهارت زندگی؛ شایستگی؛ سودمندی مدرسه | ||
مراجع | ||
بهاری، فرشاد. (1390). مبانی امید و امید درمانی، راهنمای امید آفرینی. تهران: نشر دانژه. پارسایی، الله نظر. (1394). مقایسه صبر و مولفههای آن در دانشآموزان دختر و پسر دورههای سه گانهی تحصیلی در مناطق کلان شهری، شهرستانی و روستایی. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. حمید، نجمه. (1389). «رابطۀ میان سخت رویی روانشناختی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی». فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4(16): 101-116. خرمایی، فرهاد؛ زارعی، فرشته؛ مهدی یار، منصوره و فرمانی، اعظم. (1393). «نقش صبر و مؤلفههای آن به عنوان فضایل اخلاقی در پیش بینی امید دانشجویان». مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 7(3): 58-68. خرمائی، فرهاد؛ فرمانی، اعظم و سلطانی، اسماعیل. (1393 الف). «ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس صبر». فصلنامۀ اندازه گیری تربیتی، 5(17): 83-100. خرمائی، فرهاد؛ فرمانی، اعظم و سلطانی، اسماعیل. (1393ب). «نقش صبر به عنوان یک فضیلت اخلاقی و شخصیت در پیشبینی ناامیدی در دانشجویان». فصلنامه اخلاق پزشکی، 28: 199-167. زاهد بابلان، عادل؛ قاسمپور، عبدالله و حسنزاده، شهناز. (1390). «نقش بخشش و سرسختی روان شناختی در پیش بینی امید». دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 12(3): 12-19. زاهد بابلان، عادل؛ قاسمپور، عبدالله؛ حسنزاده، شهناز و اکبری، ابراهیم. (1390). «بررسی ارتباط سرسختی روان شناختی و گذشت با امید در ورزشکاران». مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 11(5): 449-460. شکوفهفرد، شایسته و خرمایی، فرهاد. (1391). «صبر و بررسی نقش پیش بین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان». روان شناسی و دین، 5 (2): 99-112. غباری بناب، باقر؛ خدایاریفرد، محمد و شکوهییکتا، محسن. (1383). رابطه توکل به خدا با اضطراب و صبر و امیدواری در شرایط ناگوار. مجموعه مقالات نقش دین در بهداشت روان. جلد 1؛ قم، دفتر نشر معارف. غباریبناب، باقر و خدایاریفرد، محمد. (1379). رابطه توکل به خدا، اضطراب، صبر و امیدواری در شرایط ناگوار. مقاله ارایه شده در اولینهمایشبین المللیدینوسلامتروان. معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. قاسمی، وحید. (1392). مدل سازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد. تهران: انتشارات جامعه شناسان، چاپ دوم. کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن و مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (1377). «ساخت و اعتبار یابی مقیاس برای سنجش سرسختی روانشناختی». مجله روان شناسی، شماره 3: 271-284. مارنات، گری- گراث. (1387). راهنمای سنجش روانی. جلد اول. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو. تهران: انتشارات سخن. نادری، فرح و حسینی، سیده مونس. (1389). «رابطهی امید به زندگی و سرسختی روان شناختی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران». فصلنامه زن و جامعه، 1(2): 123-141. Alexander, E.S. and Onwuegbuzie, J.A. (2007). “Academic procrastination and the role of hope as a coping stategy”. Personality and individual differences, 42(7): 1301-1310.
Bandura, A. (1982). “Self- efficacy mechanisms in human agency”. American Psychology, 37, 122-147.
Barlow, J. P. (2002). The measurement of optimisem and hope in relation to college student retention and academic success. Unpublished dissertation submitted for the doctoratse of philosophy, the university of Lowa State.
Byrne, B.M. (2001). Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum Associates, Inc. Cambridge University Press.
Chang, E.C. (1998). “Hope, problem-solving ability, and coping in a college student population: Some implications for theory and practice”. Journal of Clinical Psychology, 54: 953-962.
Conti, R. (2000). “College goals: Do self-determined and carefully considered goals predict intrinsic motivation, academic performance, and adjustment during the first semester?”. Social Psychology of Education, 4: 189-211.
Covington, M.V. (2000). “Goal theory, motivation, and school achievement: An integration review”. Annual Review of Psychology, 51: 171-200.
Curry, L.A.; Snyder, C.R.; Cook, D.L.; Ruby, B.C. and Rehm, M. (1997). “Role of hope in academic and sport achievement”. Journal of Personality and Social Psychology, 73: 1257-1267.
Cooper, H.; Lindsay, J. J.; Nye, B. and Great house, S. (1999). “Relationship among attitudes about homework, amount of homework assigned and completed and student achievement”. Journal of Educational Psychology, 90(1): 70-83.
Feldman, D.B. and Snyder, C.R. (2005). “Hope and meaningful life: theoretical and empirical associations between goal-directed thinking and life mranng”. Journal of social and clinical psychology, 24(3): 401-421.
Furlong, M.L.; Gilman, R. and Huebner, E.S. (2014). Handbook of Positive Psychology in Schools. Second edition. NEW YORK AND LONDON: Routledge Press.
Golightly, T.R. (2007). Defining the components of academic self-efficacy in Navajo American Indian high school students. A Ph.D dissertation submitted to the faculty of Brigham Young University.
Irving, L.M.; Snyder, C.R. and Crowson, J.J., Jr. (1998). “Hope and the negotiation of cancer facts by college women”. Journal of Personality, 66: 195-214.
Kobasa, S.C. (1979). “Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness”. Journal of Personality and Social Psychology, 37: 1-11.
Komarraju, M. and Karau, S.J. (2005). “The relationship between the big five personality traits and academic motivation”. Personality and Individual Difference, 39: 557-567.
Khormaei, F., Farmani, A. (2016). “Patience and its components in predicting bullying among primary school students”. International Journal Behavioral Science, 10 (1): 1-5.
Maddi, S.R. (2006). “Hardiness: The courage to grow from stresses”. Journal of Positive Psychology, 1: 160-168.
Maddi, S.R. (2002). “The story of hardiness: Twenty years of theorizing, research and practice”. Consulting Psychology Journal, 54: 173-185.
McDermott, D. and Snyder, C.R. (1999). Making Hope Happen: A Workbook for Turning Possibilities. New Harbinger Publication. INC.
McDermott, D. and Snyder, C.R. (2000). The great big book of hope: Help your children achieve their dreams. Oakland, CA: New Harbinger.
Malik, A. (2013). “Efficacy, Hope, Optimism and Resilience at Workplace –Positive Organizational Behavior”. International Journal of Scientific and Research Publications. 3(10): 1-4.
Onwuegbuzie, A.J. and Snyder, C.R. (2000). “Relations between hope and graduate students’ studying and test-taking strategies”. Psychological Reports, 86: 803-806.
Okpala, A. and Okpala, C. (2014). “The Role of school life expectancy and urbanization on adult literacy rates in sub-saharan Africa”. International Business & Economics Research Journal, 13 (2): 329-334.
Scheier, M.F. and Corver, C.S. (1985). “Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancie”. Health Psychology, 4: 219-247.
Scheier, M.F. and Corver, C.S. (2001). “Optimism pessimism, and psychological wellbeing. In E. C. Change (Ed.), optimism and pessimism: Implications for theory research and practice”. Washington DC: American Psychological Association, 189-216.
Seligman, M.E.P. and Csikszentmihalyi, M. (2000). “Positive psychology : An introduction”. American Psychologist, 55: 5-14.
Seligman, M.E.P. (2000). The positive perspective. The Gallup Review, 3 (1): 2-7.
Sheard, M. and Golby, J. (2007). “Hardiness and undergraduate academic study: The moderating role of commitment”. Journal of Personality and Individual Differences, 35: 579-588.
Shorey, H.S. (2003). Theories of intelligence, academic, hope, and effprt exterted after a failure experience. Unpublished master thesis. University of kanas, lawrence.
Snyder, C.R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. New York: Free Press.
Snyder, C.R. (1995). “Conceptualizing, measuring, and nurturing hope”. Journal of Counseling and Development, 73: 335-360.
Snyder, C.R. (1999). “Hope, goal blocking thoughts, and test-related anxieties”. Psychological Reports, 84: 206-208.
Snyder, C.R. (2000). Handbook of Hope; theory, measures, and applications. San Diego, CA; Academic Press.
Snyder, C.R. (2002). “Hope Theory: Rainbows in the Mind”. Psychological Inquiry, vol. 13: 249-75.
Snyder, C.R.; Sympson, S.C.; Michael, S. T. and Cheavens, J. (2000). The optimism and hope constructs: Variants on a positive expectancy theme. In E. C. Chang (Ed.), Optimism and pessimism (pp. 103-124). Washington, DC: American Psychological Association.
Snyder, C.R.; Harris, C.; Anderson, J.R.; Holleran, S.A.; Irving, S.A.; Sigmon, S. and et al. (1991). “The will and the ways: Development and validation of an individual differences measure of hope”. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4): 570-585.
Snyder, C.R. and Lopez, S.L. (2007). Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths. Sage Publications, Thousand Oaks, London, New Delhi.
Snyder, C.R.; Hoza, B.; Pelham, W. E.; Rapoff, M.; Ware, L.; Danovsky, M. and et al. (1997). “The development and validation of the Children’s Hope Scale”. Journal of Pediatric Psychology, 22: 399-421.
Snyder, C.R.; Shorey, H.S.; Cheavens, J.; Pulvers, K.M.; Adams, V.H. and Wiklund, C. (2002). “Hope and academic success in college”. Journal of Educational Psychology. 94(4): 820 - 826.
Trautwein, U.; Koller, O.; Schmitz, B. and Baumert, J. (2002). “Dohomwork assignmnets enhance achievement? A multilevel analysisin 7 grade mathematics”. Contemporary Educational Psychology,27: 26-50.
Valle, M.F.; Huebner, E.S. and Suldo, SH.M. (2006). “An analysis of hope as a psychological strength”. Journal of school psychology, 44(5): 393-406.
Vance, D.E.; Struzick, T.C. and Mastan, I. (2008). Hardiness, successful aging and HIV: implications for social work. J. Gerontol. Soc. Work, 51: 3-4: 260-83.
Wagerman, S.A. and Funder, D.C. (2007). “Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case of conscientiousness”. Journal of Research in Personality. 41: 221-229.
Wells, M. (2005). The effects of gender, age, and anxiety on hope differences in the expression of pathway and agency thought. A dissertation presented for the doctorate of philosophy, the University of Texas A and B. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,677 |