
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,393 |
مقایسه سازماندهی- برنامهریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 8، مرداد 1396، صفحه 1-13 اصل مقاله (685.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.9083.1259 | ||
نویسندگان | ||
عباس نسائیان* 1؛ رقیه اسدی گندمانی1؛ محمد مرادی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه بجنورد | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | ||
چکیده | ||
هدف: کودکان با اختلال خاص یادگیری علیرغم داشتن هوشبهر متوسط یا بالاتر از متوسط در کارکردهای اساسی تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی دشواری دارند. هدف از این پژوهش مقایسه سازماندهی-برنامهریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری بود. روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان عادی و کلیه دانشآموزان با اختلال خاص یادگیری پایه چهارم ابتدایی در مدارس پسرانه شهر گناباد بود. نمونه شامل 30 دانشآموز با اختلال خاص یادگیری و 30 دانشآموز عادی که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند، میشد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب دانشآموزان با اختلال خاص یادگیری و برای دانشآموزان عادی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان عادی در کارکردهای اجرایی بهطور معناداری نسبت به انواع اختلالهای خاص یادگیری متفاوت است (p<0/05)، همچنین مشخص شد انواع اختلال خاص یادگیری (خواندن، نوشتن و ریاضی) در کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند (p>0/05). نتیجهگیری: با استناد به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کودکان با انواع اختلالهای خاص یادگیری در کارکردهای اجرایی عملکرد پایینتری نسبت به کودکان عادی دارند و این مسأله باید در ارزیابی و درمان این کودکان مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازماندهی- برنامهریزی؛ استدلال؛ حافظه کاری؛ اختلال خاص یادگیری | ||
مراجع | ||
امینایی، فرشته و موسوینسب، سید حسین. (1393). «مقایسه کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال خواندن با دانشآموزان عادی». فصلنامه تازههای علوم شناختی، 16 (3): 60-53. برک، لورا. (1392). روانشناسی رشد (ترجمه یحیی سیدمحمدی)، جلد دوم، تهران: انتشارات ارسباران. بهرامی، هادی. (1390). آزمونهای روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. تبریزی، مصطفی. (1389). درماناختلالهایریاضی. چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات فرا روان. حقطلب، طاهره، یزدانی، فریدون و آقایی، افسانه. (1394). مقایسهی اثربخشی شیوههای آموزشی چندحسی اورتون و فرنالد بر بهبود اختلال نوشتن دانشآموزان نارسانویس شهر ملایر. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(4): 85-71. سلطانی کوهبنانی، سکینه؛ علیزاده، حمید؛ هاشمی، ژانت و صرامی، غلامرضا. (1391). «مقایسه کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی با دانشآموزان عادی». فصلنامه تازههای علوم شناختی، 14(3): 84-75. شریفی، علیاکبر و داوری، رقیه. (1391). «شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایهی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری». مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2): 76-63. شهیم، سیما. (1385). مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر برای کودکان، دستور کار و هنجارها، انتشارات دانشگاه شیراز. عابدی، احمد. (1387). پیشآیندهای شناختی وعاطفی یادگیری ریاضی در کودکان. دهمین کنفرانس آموزش ریاضی کشور، یزد. پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ بسطامی، مالک و غضنفری، هادی. (1395). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6): 171-157. قمریگیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و ربیعی، ژاله. (1388). «مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار». مجلهی اصول بهداشت روانی، 11(4): 333-322. گنجی، حمزه. (1393). راهنمای کامل تغیرات و نکات ضروری DSM_5. چاپ اول، تهران: نشر ساوالان. گنجی، حمزه. (1394). آزمونهای روانی (مبانی نظری و عملی). تهران: نشر ساوالان. میرمهدی، سید رضا؛ علیزاده، حمید و سیف نراقی، مریم. (1388). «تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد ریاضیات و خواندن دانش آموزان دبستانی با ناتوانیهای یادگیری ویژه». پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9(11): 12-1. نریمانی، محمد و رجبی، سوران. (1384).« بررسی شیوع و علل اختلا لهای یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدائی استان اردبیل». پژوهشدرحیطهیکودکاناستثنائی، 17(3): 252-231. Altarac, M. (2007). Prevalence of Learning Disability among United States Children with Asthma and Diabetes. Annals of Epidemiology, 17(9): 746-747.
Boyd, B. A.; McBee, M.; Holtzclaw, T.; Baranek, G. and Bodfish, J. W. (2009). “Relationship among repetitive behaviors, sensory features and executive function in high functioning autism”. Autism spectrum Disorders, 3(4): 959-966.
Bull, R. and Scerif, G. (2001). “Executive functions as a predictor of children's mathematics ability: Inhibition, shifting, and working memory”. Developmental Neuropsychology, 19: 273-293.
Chandrasekaran, B.; Hornichel, J.; Skoe, E.; Nicol, T. and Kraus, N. (2009). “Context - dependent encoding in human auditory brain stem relates to hearing speech in noise: implication for developmental dyslexia”. Neuron, 64: 311-319.
Coleman, M. R. (2005). “Academic strategies that worked for gifted student with learning disabilities”. Teaching exceptional children, 38 (1): 28-32.
Geary, D. C. (2010). “Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components”. Learning and Individual Differences, 20(2): 130-133.
Gioia, G. A.; Isquith, P. K.; Guy, S. C. and Kenworthy, L. (2000). Behavior rating inventory of executive function. PAR, USA.
Hill, E. L. (2004). “Evaluating the theory of executive dysfunction in autism”. Developmental Review, 24: 1-40.
Masterson, J. and Evans, H. (2005). “Verbal analogical reasoning in children with language-learned disabilities”. Journal of learning disabilities, 22: 157-178
Meltzer, L. (Ed.) (2007). Executive function in education: From theory to practice. New York:Guilford Press.
Njesgte, D. V.; Liberman, J. A.; Fassler, D. and Peele, R. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-5. Fifth Edition, American Psychiatric Association. Washington, DC. London: American Psychiatric Publishing.
Salthouse, T. A. (2005). “Relations between cognitive abilities and measures of executive functioning”. Neuropsychology, 19 (4): 532-545.
Semrud – clikeman, M. (2005). “Neuropsychological. Aspects for Evaluating Disabilities”. Journal of Learning Disabilities, 38: 563-568.
Swanson, L. H. and Jerman, O. (2007). “The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities”. Journal of Exceptional Child Psychology, 96(4): 249-261.
Van der Sluis, S.; De Jong, P. F. and Van Der Leij, A. (2003). “Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading”. Journal of Experimental Child Psychology, 87: 239-266. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,925 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,307 |