
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,393,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,179 |
نگاهی جامعهشناسانه به مفهوم لباس در هنر معاصر با تکیه بر آرا بوردیو | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 9، آذر 1395، صفحه 1-29 اصل مقاله (811.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2016.1805 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه زارع* 1؛ زهرا رهبرنیا2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار پژوهش هنر دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
در نتیجه انفجار اطلاعات و گسترش ارتباطات و به دنبال آن جهانیشدن در دنیای امروز که با طرح مسأله عدمقطعیت و به پایان رسیدن دوران علم زدگی دریچهای نو به سوی انسان امروز باز شد و همین امر آغاز عصر پستمدرن را نوید داد. به دنبال آن هنر پستمدرن و لباس پستمدرن (لباس مفهومی) نیز شکل میگیرد. هنرمندان پستمدرن در این زمان با استفاده از تلفیق لباس با ویژگیهای هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی، حرکات اندام و گاه تواناییهای بازیگری، مفاهیم موردنظر خود را نمایان ساختهاند و به این صورت است که لباس به عنوان مفهومی هنری مدنظر قرار میگیرد. هدف اصلی این لباسها صرفاً پوشش بدن انسان نیست، بلکه نمایش صفات، احساسات و اندیشههای انسان است. مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از روش اسنادی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مفهوم لباس و تلقی لباس در هنر پستمدرن با تکیه بر نظریات جامعهشناس فرانسوی معاصر، پیر بوردیو بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد لباس در آثار هنرمندان، بیواسطه یک اثر هنری و دارای بیان تلقی میشود که میتواند با مخاطب به دلیل نزدیکی با بدن و همراهی انسان در تمام ادوار تاریخی، به صورت ملموس ارتباط برقرار سازد؛ بنابراین شاهدیم که شکل تجسمی لباس در مقابل تفکر غالب کاربردی آن در تلاش برای کسب جایگاه در میدانی است که بوردیو آن را میدان قدرت مینامد؛ اما این ورود و تعریف ارایه شده جدید از لباس هنوز نتوانسته است در میدانهای قدرت هنری به علت کمبود حجم و مقدار سرمایههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از وضعیت مطلوب و درخوری برخوردار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر پست مدرن؛ دوران معاصر؛ لباس مفهومی؛ میدان قدرت بوردیو | ||
مراجع | ||
آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن (1381)، بدن بهمثابهی رسانه هویت. جامعهشناسی ایران، (4)4: 75-57. آیت اللهی، حبیبالله و فربـود، فریناز (1385)، نقد زیباییشناسانه آثار کریستو. فصلنامه هنر، 65: 198-184. بزرگمهر، شیرین و محمدی، منظر (1389)، پوشاک، هنرهای تجسمی، معماری، گفتاری بینامتنی. هنرنامه، (6)3: 107-128. بوردیو، پییر (1390)، تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر ثالث. تورن، اَلن (1382)، نقد مدرنیته. ترجمه مرتضی مردیها. تهران: انتشارات گام نو جنسن، آنتونی (1381)، پست مدرنیسم: هنر پستمدرن. تهران: عصر هنر. جنکنز، چارلز (1374)، پست مدرنیسم چیست؟. ترجمه فرهاد مرتضایی. تهران: نشر مرندیز. جوادی یگانه، محمدرضا و کشفی، سید علی (1386)، نظام نشانهها در پوشش. نشریهی کتاب زنان، (38)10: 87-62. راودراد، اعظم (1386)، جامعهشناسی اثر هنری. پژوهشنامه فرهنگستان هنر، (1)2: 66-91. سید اختیاری، مهناز (1389)، هنر مفهومی در مُد و طراحی لباس. دوخت. بازبینیشده در مهرماه 1391 از http://www.dukht.com قائدیشرفی، اعظم (1378)، بازتاب تحولات فرهنگی در تنوع و کـارکرد پوشاک. پایاننامهی منتشرنشدهی کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، تهران. کهون، لارنس (1381)، از مدرنیسم تا پستمدرنیسم. ترجمه گروه مترجمان. ویراستار فارسی، عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی. لوسی اسمیت، ادوارد (1380)، فرهنگ اصطلاحات هنری (ترجمهی فرهاد گشایش). تهران: عفاف. مجلسی، ملیحه و خوشنویسان، بهینه (1388)، هنر مفهومی در طراحی لباس. مجله جلوه هنر، (1)1: 64-57. ویلکاکس، روتترنر (1372)، تاریخ لباس (ترجمهی شیرین بزرگمهر). تهران: انتشارات طوس. هیل، جان (1381)، «پسامدرنیسم و فیلم». ترجمه الهه دهنوی. ارغنون. شماره 20. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تابستان. یگانه، سیروس (1386)، «مدرنیزاسیون و پست مدرنیزاسیون». مجموعه مقالات اولین هماندیشی جامعهشناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر. Arnold, R. (2001), Fashion dislike and anxiety: image and morality in the 20th century. London: I. B. Tauris and Co.
Axisweb. (2012), Lucy Brown. Retrieved October 5, 2012, from http://www. axisweb.org/seGoog.aspx?q=lucy%20brown.
Boudot, F. (1999), A century of fashion. London: Thames and Hudson.
Berman, Russell A. 1984-5. 'Modern Art and Desublimation'. Telos, 62:31-57
Beverly Semmes. (no date). Beverly semmes. Retrieved September 8, 2012, from http:// www.beverlysemmesstudio.com
Bourdieu, P. (1995 a), “Haute Couture and Haute Culture”, in Sociology in Question. London: Sage. 12: pp 132-138.
Bourdieu, P. (1995 b), ‘Some Properties of Fields’, in Sociology in Question. London: Sage. 12: pp 125-131
Bourdieu, P. (1993), The Field of Cultural Production. Cambridge: Polity.
Craik, J. (1994), The face of fashion. London: Routledge.
Douglas, M. and Isherwood, B. (1996), The World of Goods. London: Routledge.
Eicher, J. B. (2010). Berg encyclopedia of world dress and fashion: Global Perspectives. New York: Berg Publisher.
English, B. (2007), A cultural history of fashion in the20th century. New York: Berg.
Fani Salek, A. (2005), Clothes as a mean for Artist’s expression. Unpublished master’s thesis, Marc bloch Strasbourg University, France.
Indiaflint. (2011), images from exhibitions. Retrieved October 3, 2012, from http://www.indiaflint.com/page13.htm
Lucybrownmakes. (2012), Lucy Brown makes. Retrieved October 8, 2012, from http://lucybrownmakes.wordpress.com/category/lace-works-exhibition-201213-nottingham-castle-musuem/
McRobbie, A. (1998), British Fashion Design. London: Routledge.
Muller, F. (2000), Art and fashion. London: Thames and Hudson.
Primicerio, M. (1996), Biennale di Firenze: Looking at fashion. New York: Skira.
Reed, Ch. (1993). “Postmodernism and the art of identity”. In Stangos 1995.
Riello, G. & McNeil, P. (2010), The fashion history reader global perspectives. London: Routladge.
Roussel, N. (2008), Clothes: Inside and outside. Unpublished master’s thesis, Concordia University, Montreal.
Roussel, N. (2008), Clothes: Inside and outside. Unpublished master’s thesis, Concordia University, Montreal.
Scotte, J. (2003), Mixed media sculpture. England: Crowood Press Ltd.
Steele, V. (2000), Fifty years of fashion. New York: Yale University.
Townsend, CH. (2002), Rapture. London: Thames and Hudson.
University Press.
Thorne, S., Kirkham, S. R., & O’Flynn- Magee, K. (2004), The analytic challenge in interpretive description. International Journal of Qualitative Methods, 3(1). Retrieved October 21, 2012, from http:// www. ualberta. ca/~iiqm/backissues /31/pdf/thorneetal.pdf
Welters, L. and Lillethum, A. (2007), The fashion reader. New York: Berg.
Wollen, P. (1999), Addressing the century. London: Hayward Gallery.
Zolberg, V. (1997) Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge: Cambridge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,377 |