
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,201 |
تأثیر دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر انگیزش جذب تماشاگران به مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، بهمن 1390، صفحه 79-88 اصل مقاله (257.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشاد تجاری* 1؛ احمد ترک فر2 | ||
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مر کزی | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز | ||
چکیده | ||
امروزه، ورزش فوتبال پدیدهای است که یک بعد آن به مسائل اقتصادی مرتبط بوده و میتواند یک منبع درآمدی برای باشگاهها گردد. مطالعة حاضر به بررسی تأثیر عوامل دوستان، موقعیت اجتماعی و خانواده بر ایجاد انگیزه تماشاگران برای حضور در مسابقات لیگ برتر ایران پرداخته است. 1067 نفر تماشاگر به روش نمونه برداری طبقهای در دو مرحلة پرسشنامة محقق ساخته را بعد از تأیید اعتبار صوری توسط صاحبنظران و تعیین پایایی آن در یک مطالعه آزمایشی از طریق آلفای کرونباخ (72/0) به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. پرسشنامه شامل 47 سؤال بسته است که بر اساس الگوی رفتار مصرف کننده هاوکینز تنظیم شده است. اعتبار صوری یافتههای مدل معادله ساختاری نشان داد که عامل فعالیتهای دوستان هم به صورت مستقیم و نیز با عوامل واسطهای دیگر بیشترین اثر گذاری را در جذب تماشاگران به مسابقات دارد و در مقابل غرور اجتماعی کمترین عامل تأثیرگذار است. به طور کلی، نتایج نشان داد به دلیل بافت عمیق فرهنگی جامعه عواملی همچون خانواده و روابط دوستانه در گروههای سنی مختلف نقش مهمی در جذب تماشاگران در ایران دارد که نیاز به توجه و برنامه ریزی جامع و دقیقتری برای جذب آنان به مسابقات است. همچنین، عامل غرور اجتماعی که نقش بسیار کم رنگی در جذب تماشاگران در کشور ما دارد، به دلیل اهمیت و ارزش تعصبات و معیارهای ملی در حضور افراد در مسابقات ورزشی باید تقویت گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دوستان؛ موقعیت اجتماعی؛ انگیزش؛ تماشاگران؛ فوتبال؛ معادله ساختاری | ||
مراجع | ||
10. 10 - Borden, Anita. 2005.'' Fan Psychology: Designing effective fans services online'': Journal of Sport Management, 24-81.
11. Chalip, L., Green, B. C., of vander velden, L. 2000. ''sources of interest in travel to the Olympic games'': Journal of vacation marketing , (4), 7-22.
12. Dylander, David. 2008.'' Sport Fan motivation: measuring degree of International'': Journal of sport psychology, (18), 421-463.
14. Hyatt, craig. 2007.'' Who do I Root for Now? The Impact of Franchise Relocation on the loyal Fans Left Behind'': Sport Marketing Quarterly, 11(1), 33-43.
15. James, J.D. 2005. ''The motives of sport consumers: A comparison of major league Base Ball'': International Journal of sport management, 3(3), 180-9.
16. Jing feng. Birkbeck. 2005. ''Why do chines supporters Watch Europen football club tour Matches? An analysis of the mothvational factors Underlying attendance at commercial football Matches in China'': Journal psychology, 18(2), pp:231-239.
17. Jung – UK won and Koru Catamaran 2006.'' Motivational factors Affecting sports consumption Behavior of K – league and J –league spectators: University Japan, volt 1–16.
18. Jin moo, Kiristin Norris, 2008. ''An investigation of relationship among sport motivation, and quality of life of the fans attending professional sport: Journal voluntas. 18. pp: 55-71.
19. Lee, J.H. 2006.'' Sport Marketing strategies Through the Analysis of sport consumer Behavior and factors In Flouncing Affordance: Minnesota, Pp.5, 82-85.
20. Michele, E. Cappella. 2001."Measuring sport Fan’s involment": The Fan Behavior Question naire, pp: 17-27.
21. Sloan, L. R. 2000. ''The motives of sport fan. In j. D. Goldstein (ED)'': sport in contemporary society (zed Ed), 175 – 240.
22. Smith, Daniel. And Dolan, Thomas, J. 2005. ''In Flueence of spectators Identification on Evaluation of the past. Present, and future performance of a sport team: Sport journal, 1:14-20.
23. Tennille. J. 2007." The role of socio-Psychological and culture-education motives in marketing international sport tourism": Sport journal, vol.4, no.2, pp: 111-169.
24. Young Hoon Lee. 2006. ''The Decline of Attendance in the Korean profession (Baseball league'': Han sung university, volt. 7, No, 2, 187 – 200). 25. Yousof Al ThiBiTi. 2006. ''A Scale Development for sport fan motivation'': Department of sport Management, 11, pp: 30-43.
Yin- feng, Betty Myers 2008. "Factors influencing Taiwanese Americans to attend professional sporting events": Sport management conference | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,780 |