
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,403 |
نقش میانجیگری مدیریت زمان برای نشانههای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 7، آذر 1395، صفحه 157-177 اصل مقاله (621 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.1659 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه میردورقی1؛ علی مشهدی* 2؛ جواد صالحی فدردی2؛ کاظم رسول زاده طباطبایی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشانههای اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با تأکید بر نقش میانجیگری مدیریت زمان صورت گرفت. روش: در این تحقیق همبستگی، یک گروه نمونه 203 نفری دانشجوی دارای نشانههای اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی از دانشگاه فردوسی مشهد که با استفاده از مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی (BAARS) واجد نشانههای اختلال بودند، شناسایی و انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس مدیریت زمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین از معدل این دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان استفاده گردید. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل و به روش تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج حاکی از تأیید نقش میانجیگری مدیریت زمان در رابطه نشانه نارسایی توجه و پیشرفت تحصیلی بود. در حالیکه نتایج نشان داد مدیریت زمان نقش میانجیگری در رابطه دو نشانه فزون کنشی و تکانشگری با پیشرفت تحصیلی ایفا نمیکند. همچنین نتایج نشان داد از بین سه نشانه اختلال ADHD، تنها نشانه تکانشگری اثر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میگردد مداخلات درمانی برای دانشجویان مبتلا به ADHD متمرکز بر بهبود مدیریت زمان این افراد باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی؛ مدیریت زمان؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
جهانسیر، خسرو؛ صالحزاده، کریم؛ وثاقی، حبیبه و موسویفر، اقبال (1386)؛ «تأثیر مدیریت زمان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه». دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 6. 97-114. حسینزاده ملکی، زهرا (1391)؛ اثربخشی آموزش حافظهکاری، برنامه آموزش والدینی بارکلی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود کنشهای اجرایی و کاهش نشانههای بالینی کودکان مبتلا به ADHD. مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، پایاننامه کارشناسی ارشد. حمزهلو، محمد و مشهدی، علی (1389)؛ «مقایسه بازداری رفتاری در نوجوانان بزهکار با یا بدون سابقه سوء مصرف مواد و نوجوانان بهنجار». پژوهش در سلامت روانشناختی، شماره 4. 55-64. رامسی، جی راسل و راستین، آنتونی ال (1390)؛ درمان شناختی رفتاری اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در بزرگسالان. ترجمه: مشهدی، علی، فرمانی، اعظم، سلطانی، اسماعیل، تهران: نشر آوای نور. صرامیفروشانی، پوریا و هاشمی، نظام (1383)؛ «ADHD: علتی رایج برای دشواریهای یادگیری و ناهنجاریهای رفتاری در دانشجویان که غالباً تشخیص داده نمیشود». طب و تزکیه، شماره 5. 25-31. مشهدی، علی؛ حسنی، جعفر؛ حمزهلو، محمد؛ میردورقی، فاطمه و حسینزاده ملکی، زهرا (1390)؛ شیوع اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) در دانشجویان جدیدالورود (1390) دانشگاه فردوسی مشهد، طرح پژوهشی، دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فنآوری. مشهدی، علی؛ حسینزاده ملکی، زهرا؛ میردورقی، فاطمه؛ حسنی، جعفر و حمزهلو، محمد (1394)؛ «ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس نارسایی در کنشوری اجرایی بارکلی – نسخه بزرگسال». مجله روانشناسی بالینی، شماره 7. 51-62. مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه؛ حسنی، جعفر، یعقوبی، حمید و حمزهلو، محمد (1393)؛ «شیوع شناسی نشانههای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و رابطه آنها با مؤلفه کندی زمان شناختی در دانشجویان». فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، شماره 1. 103-111. مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه؛ حسنی، جعفر؛ حسینزاده ملکی، زهرا و تیموری، سعید (زیرچاپ)؛ «بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. یگانه، طیبه؛ سلطانیشال، رضا؛ کافی، سیدموسی و حسینخانزاده، عباسعلی (1391)؛ «بررسی ارتباط بین هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان». مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، شماره 12. 219-232. Abikoff, H.; Nissley-Tsiopinis, J.; Gallagher, R.; Zambenedetti, M.; Seyffert, M.; Boorady, R. and McCarthy, J. (2009); “Effects of MPH-OROS on the organizational, time management, and planning behaviors of children with ADHD”. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(2): 166-75.
Advokat, C.; Martino, L.; Hill, B. D. and Gouvier, W. (2007); “Continuous Performance Test (CPT) of college students with ADHD, psychiatric disorders, cognitive deficits, or no diagnosis”. Journal of Attention Disorders, 10: 253-256.
Alexander, S. J. and Harrison, A. G. (2011); “Cognitive Responses to Stress, Depression, and Anxiety and Their Relationship to ADHD Symptoms in First Year Psychology Students”. Journal of Attention Disorders, 17(1): 29-37.
Alloway, T. P.; Gathercole, S. E. and Elliott, J. (2010); “Examining the link between working memory behavior and academic attainment in children with ADHD”. Developmental Medicine and Child Neurology, 52: 632-636.
American Psychiatric Association. (2013); Diagnosticand statistical manual of mental disorders Washington, DC: Author.
Austin, A. M. and Gustafson, L. (2006). “Impact of course length on student learning”.Journal of Economics and Finance Education, 5: 26-37.
Baker, L.; Prevatt, F. and Proctor, B. (2012); “Drug and alcohol use in college students with and without ADHD”. Journal of Attention Disorder, 16: 255-263.
Barkley, R. A. (2006); Attention-deficit/hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. Third Edition, New York, Guilford Press.
Barkley, R. A. (2010); Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in adults: the latest assessment and treatment strategies. Burlington, United State, Jones and Bartlett Publishers.
Barkley, R. A. (2011a); Barkley Adult ADHD Rating Scale-IV (BAARS-IV). New York: Guilford Press.
Barkley, R. A. (2011b); Deficits in executive functioning scale (BDEFS). New York: Guilford Press.
Barkley, R. A.; Fischer, M.; Smallish, L. and Fletcher, K. (2006); “Young adult follow-up of hyperactive children: Adaptive functioning in major life activities”. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45: 192-202.
Barkley, R. A.; Murphy, K. V.; Fischer, M. (2008); ADHD in Adult: What science says? New York. Guilford Press.
Biederman, J. and Faraone, S. V. (2006); The effects of attentiondeficit/ hyperactivity disorder on employment and household income. meds generic medicine, 8, 12.
Boonstra, A. M.; Oosterlaan, J.; Sergeant, J. A. and Buitelaar, J. K.; (2005); “Executive functioning in adult ADHD: a meta-analytic review”. Psychological Medicine, 35: 1097–1108.
Broadbent, J. and Poon, W. L. (2015); “Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review”. The Internet and Higher Education, 27: 1-13.
Casini, L. and Ivry, R. B. (1999); “Effects of divided attention on temporal processing in patients with lesions of the cerebellum or frontal lobe”. Neuropsychological, 13: 10-21.
Clark, J. M. (1996); “Contributions of inhibitory mechanisms to unified theory in neuroscience and psychology”. Brain and Cognition, 30(1): 127-52.
Conners, C. K.; Erhardt, D.; Epstein, J. N.; Parker, J. D. A.; Sitarenios, R. and Sparrow, E. (1999); “Self-ratings of ADHD symptoms in adults I: Factor structure and normative data”. Journal of Attention Disorder, 3: 141-151.
Dramsdahl, M.; Westerhausen, R.; Haavik, J.; Hugdahl, K. and Plessen, K. J. (2011); Cognitive control in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Psychiatry Research, 62: 991-998.
DuPaul, G. J.; Weyandt, L. L.; O’Dell, S. M. and Varejao, M. (2009); “College students with ADHD: Current Status and Future Directions”. Journal of Attention Disorders, 13: 234-250.
Edwards, G. R. (2006); The relationship between uses of time management techniques and Sources of Stress among Public School superintendents in Missouri. Dissertation Abstract Ed. D. Saint Louis University.
Erhardt, D.; Epstein, J. N.; Conners, C. K.; Parker, J. D. A. and Sitarenios, G. (1999); “Selfratings of ADHD symptoms in adults II: Reliability, validity, and diagnostic sensitivity”. Journal of Attention Disorder, 3: 153-158.
Ex, U. and Zhonge, J. (2010); “Predicting homework time management at the secondary school level: A multilevel analysis”. Learning and Individual Differences, 20: 34-9.
Fayyad, J.; De Graaf, R.; Kessler, R.; Alonso, J.; Angermeyer, M.; Demyttenaere, K. and et al. (2006); “Cross-national prevalence and correlates of adult attention-deficit hyperactivity disorder”. British Journal of Psychiatry, 190: 402-409.
Garcia, R. R. and Perez, G. F. (2004); “Assessing Time Management Skills as an Important Aspect of Student Learning”. School Psychcology International, 25(2): 167-183.
Ginsberg, Y.; Hirvikoski, T. and Lindefors, N. (2010); Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) among longer-term prison inmates is a prevalent, persistent and disabling disorder. BMC Psychiatry, 10, 112-125.
Gioia, G. A. and Isquith, P. K. (2004); “Ecological assessment of executive function intraumatic brain injury”. Developmental Neuropsychology, (25): 135-158.
Glutting, J. J.; Youngstrom, E. A. and Watkins, M. W. (2005); “ADHD and college students: Exploratory and confirmatory factor structures with student and parent data”. Psychological Assessment, 17: 44-55.
Gropper, R. G. and Tannock, R. (2009); “A Pilot Study of Working Memory and Academic Achievement in College Students with ADHD”. Journal of Attention Disorders, 12: 574-581.
Heiligenstein, E.; Guenther, G.; Levy, A.; Savino, F. and Fulwiler, J. (1999); “Psychological and academic functioning in college students with attention deficit hyperactivity disorder”. Journal of American College Health, 47: 181-185.
Jitendra, A. K.; DuPaul, G. J.; Someki, F. and Tresco, K. E. (2008); “Enhancing academic achievement for children with attention deficit hyperactivity disorder: evidence from school-based intervention research”. Developmental Disabilities ResearchReviews, 14: 325-30.
Macan, T. H.; Shahanib, C. R. and Phillipsc, A. P. (1990); “College Students' Time Management: Correlations With Academic Performance and Stress”. Journal of Educational Psychology, 82: 760-68.
Murphy, K. V.; Barkley, R. A. and Bush, T. (2002); “Young adults with attention deficit hyperactivity disorder: Subtype differences in comorbidity, educational, and clinical history”. Journal of nervous and mental disease, 190: 147-157.
Nigg, J. T. (2006); What Causes ADHD? Understanding what goes wrong and why. New York, Guilford Press.
Norwalk, K.; Norvilitis, J. M. and MacLean, M.G. (2008); ADHD symptomatology and its relationship to factors associated with college adjustment. Journal of Attention Disorders, 1-8.
Orpen, C. (1994); “The effect of time-management training on employee attitudes and behavior: A field experiment”. Journal of psychology, 128: 393-396.
Prevatt, F.; Proctor, B.; Baker, L.; Garrett, L. and Yelland, S. (2011); “Time estimation abilities of college students wit ADHD”. Journal of Attention Disorder, 15(7): 531-538.
Rapport, M. D.; Scanlan, S. W. and Denney, C. B. (1999); “Attention-deficit/hyperactivity disorder and scholastic achievement: a model of dual developmental pathways”. Child Psychology and Psychiatry, 40: 1169–1183.
Rooney, M.; Chronis-Tuscano, A. and Yoon, Y. (2012); “Substance use in college students with ADHD”. Journal of Attention Disorder, 16: 221-234.
Schermelleh-Engel, K.; Moosbrugger, H.; Müller, H. (2003); “Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significanceand descriptive goodness-of-fit measures”. Method Psychological Research, 8: 23-74.
Seibert, J. k. and Getinger, M. (2002); “Contributions Of Study Skills To Academic Competence”. School Psychology Review, 31(3): 350-65.
Solanto, M. V.; Marks, D. J.; Mitchell, K. J.; Wasserstein, J. and Kofman, M. D. (2008); “Development of a New Psychosocial Treatment for Adult ADHD”. Journal of Attention Disorder, 11: 728-736.
Sparks, R. L.; Javorsky, J. and Philips, L. (2004); “College students classified with ADHD and the foreign language requirement”. Journal of Learning Disabilities, 37(2): 169-178.
Stwart, A. J. and Lombard, K. (2010); “Exploring the Relationship between Time Management Skills and the Academic Achievement of African Engineering Students A Case Study”. Journal of Engineering Education, 35 (1): 79-89.
Toplak, M. E. and Tannock, R. (2005); “Time perception: Modality and duration effects in attentiondeficit/ hyperactivity disorder (ADHD)”. Journal abnormal child psychology, 33(5): 639-654.
Von Stumm, S.; Hell, B. and Chamorro-Premuzic, T. (2011). “The Hungry Mind: Intellectual Curiosity Is the Third Pillar of Academic Performance”. Perspective on Psychological Science, 6: 574-588.
Weyandt, L. L. and DuPaul, D. (2008); “ADHD in College Students: Developmental Findings”. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 14: 311-319.
Weyandt, L. L. and DuPaul, G. (2006); “ADHD in college students”. Journal of Attention Disorders, 10(1): 9-19.
Weyandt, L. L. and Dupaul, G. J. (2013); College Students with ADHD: Current Issues and Future Directions. New York: Springer.
Willcutt, E. G.; Doyle, A. E.; Nigg, J. T.; Faraone, S. V. and Pennington, B. F. (2005); Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Biological Psychiatry, 57, 1336-1346.
Wolf, L. E. (2001); College students with ADHD and other hidden disabilities: Outcomes and interventions. Annals of the New York Academy of Sciences, 931, 385-395.
Yen, J. C.; Tsai, C. H. and Wu, M. (2013); “Augmented Reality in the Higher Education: Students’ Science Concept Learning and Academic Achievement in Astronomy”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103 (26): 165-173.
Zampetis, L. A.; Bouranta, N. and Moustakis, V. S. (2010); “On the relationship between individual creativity and time management”. Thinking Skills and Creativity, 5: 23-32.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,575 |