
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,411 |
بررسی نقش رویکردهای یادگیری در رابطه بین سبک دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 7، آذر 1395، صفحه 109-126 اصل مقاله (598.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.1656 | ||
نویسندگان | ||
پرویز شریفی درآمدی1؛ یوسف اعظمی* 2؛ باقر حسنوند3؛ محمد جلالوند4؛ معصومه بابامحمدی5 | ||
1استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز | ||
5کارشناس مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی نقش رویکردهای یادگیری در رابطه بین سبک دلبستگی به والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهرستان ری بود که به این منظور تعداد 200 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای دلبستگی والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987)، رویکردها و مهارتهای مطالعه انتویستل و تیت (1997) و معدل دانشآموزان دبیرستانی بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، همچنین انجام تحلیل مسیر و مدلسازی با نرمافزار Amos نسخه 21، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از برازش خوب مدل بود. یافتهها نشان داد که رویکردهای عمیق و راهبردی میتواند به طرز معناداری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی نماید، رویکرد راهبردی توانست نقش میانجیگری کامل را در رابطه بین سبک دلبستگی و پیشرفت تحصیلی ایفا کند، اما رویکرد یادگیری سطحی نتوانست پیشرفت تحصیلی را پیش بینی و نقش معناداری را در مدل پژوهش داشته باشد. نتیجهگیری: براساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، معلمان و طراحان نظام آموزشی میبایست سیستم آموزشی را طوری ترتیب دهند که به جای ادراک سطحی دانش آموزان بر درک عمقی مطالب درسی تأکید داشته باشند. به عبارت دیگر، آموزش و استفاده از رویکردهای عمقی و راهبردی یادگیری توسط معلمان و دانشآموزان میتواند نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ رویکردهای یادگیری؛ دانشآموزان؛ سبک دلبستگی | ||
مراجع | ||
امامیپور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1390)؛ سبکهای یادگیری و شناختی، نظریهها و آزمونها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). ارویی، سارا (1389)؛ بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و کمرویی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.باباییامیری، ناهید و عاشوری، جمال (1393)؛ «ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی، خلاقیت و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 2(3): 93-109. بشارت، محمدعلی (1385)؛ تبیین اختلالهای شخصیت براساس نظریه دلبستگی، روانشناسی معاصر، 1(2): 41-48. پارسـا، عبدالله (1385)؛ بررسی عوامل مؤثر بر بـرنامه درسی اجـرا شده و برنامه درسی آموخته شده در دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز براساس الگوی سه عاملی بیگز (3p). پایاننامه دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز. ترابی، زهرا (1388)؛ بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و سبکهای هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر قزوین. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی، پژوهشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).خرمایی، فرهاد و خیر، محمد (1385)؛ «مدل علی ویژگیهای شخصیتی، جهتگیری انگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4): 79-97. سیف، علیاکبر (1393)؛ روان شناسی پرورشی نوین (روان شناسی یادگیری و آموزش)، تهران، اگاه، چاپ ششم. شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دانشورپور، زهره (1385)؛ «رابطه سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان»، مجله تازههای علوم شناختی، 8(2): 44-52. فتحآبادی، جلیل و سیف، علیاکبر (1386)؛ «بررسی تأثیر روشهای مختلف سنجش (تشریحی یا چندگزینهای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 14(4): 21-46. صمدی، مهدیه و احمدی، هوریه (1394)؛ ارتباط سبکهای فرزندپروری والدین با دلبستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر (7 تا 10 ساله) شهر کرج؛ دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. لطیفیان، مرتضی و دلاورپور، محمدآقا (1391)؛ «بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و سلامت روان با واسطهگری خلاقیت هیجانی»، تازههای علوم شناختی، 14(2): 45-62. مصرآبادی، جواد و عرفانی آداب، الهام (1393)؛ «فراتحلیل رابطه راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(2): 97-118. مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه (1391)؛ «نقش دلبستگی به والدین در پیشرفت تحصیلی به واسطهگری خودکارآمدی»، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(1): 88-102. واحدی، شهرام؛ لطفینیا، حسین و یوسفی شهیر، نعیمه (1388)؛ «بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و جو عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان در مراکز پیش دبستانی شهر تبریز»، زن و مطالعات خانواده، 1(3): 107-121. Anthony, C. J.; DiPerna, J. C. and Amato, P. R. (2014); “Divorce, approaches to learning, and children's academic achievement: A longitudinal analysis of mediated and moderated effects”. Journal of school psychology, 52(3), 249-261.
Armsden, G. C. and Greenberg, M. T. (1987); “The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence”. Journal of youth and adolescence, 16(5), 427-454.
Baeten, M.; Kyndt, E.; Struyven, K. and Dochy, F. (2010); “Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness”. Educational Research Review, 5(3), 243-260.
Chamorro-Premuzic, T. and Furnham, A. (2009); “Mainly Openness: The relationship between the Big Five personality traits and learning approaches”. Learning and Individual Differences, 19(4), 524-529.
Commodari, E. (2013); “Preschool teacher attachment, school readiness and risk of learning difficulties”. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 123-133.
Cowan, P. A.; Cowan, C. P. and Mehta, N. (2009); “Adult attachment, couple attachment, and children's adaptation to school: An integrated attachment template and family risk model”. Attachment & Human Development, 11(1), 29-46.
D'Arrisso, A. and Burack, J. A. (2011); Academic achievement in First Nations adolescents: the role of parental and peer attachment in promoting successful outcomes (Doctoral dissertation, McGill University).
Diseth, Å. (2001); “Validation of a Norwegian version of the Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST): application of structural equation modelling”. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(4), 381-394.
Diseth, Å. (2011); Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Learning and Individual Differences, 21(2), 191-195.
Duanmu, J. L.; Li, G. and Chen, W. (2009); “Determinants of international students’ academic performance: A comparison between Chinese and other international students”. Journal of Studies in International Education.
Goodwin, I. (2003); “The relevance of attachment theory to the philosophy, organization, and practice of adult mental health care”. Clinical Psychology Review, 23(1), 35-56.
Gore, J. S. and Rogers, M. J. (2010); “Why do I study? The moderating effect of attachment style on academic motivation”. The Journal of social psychology, 150(5), 560-578.
Kaplan, A. and Flum, H. (2010); “Achievement goal orientations and identity formation styles”. Educational Research Review, 5(1), 50-67.
Kim, J. I.; Schallert, D. L. and Kim, M. (2010); “An integrative cultural view of achievement motivation: Parental and classroom predictors of children's goal orientations when learning mathematics in Korea”. Journal of Educational Psychology, 102(2), 418.
Mccrae, R. R. and Costa, P. T. (1999); A five-factor theory of personality, Handbook of personality. New York, Gilford.
Pyc, M. A. and Rawson, K. A. (2011); “Costs and benefits of dropout schedules of test–restudy practice: Implications for student learning”. Applied Cognitive Psychology, 25(1), 87-95.
Rotgans, J. I. and Schmidt, H. G. (2011); “Situational interest and academic achievement in the active-learning classroom”. Learning and Instruction, 21(1), 58-67.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,895 |