
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,297,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,877 |
تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر سبکهای اسنادی و ابعاد آن (منبع علیت، ثبات علیت، کلی بودن علیت) در دانشآموزان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 7، آذر 1395، صفحه 93-108 اصل مقاله (547.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.1655 | ||
نویسندگان | ||
ایرج نیک پی* 1؛ سعید فرحبخش2؛ لیلا یوسف وند3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر سبکهای اسنادی و ابعاد آن (منبع علیت، ثبات علیت، کلی بودن علیت) در دانشآموزان انجام گرفت. روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم مدارس دولتی ناحیه دو شهر خرمآباد در سـال تحصیلی 95-1394 بود. حجم نمـونه به تعداد 56 نفر (28 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. سپس تنها گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) قرار گرفتند، بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه پسآزمون و مجدداً دو ماه بعد، از هر دودو گروه پیگیری به عمل آمد. ابزار اندازهگیری این تحقیق، پرسشنامه سبک اسناد سلیگمن و سینگ (1992) بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بهطور معنیداری سبک اسنادی رویدادهای با پیامد خوب را افزایش (05/0>P) و سبک اسنادی رویدادهای با پیامد بد را کاهش داده است (001/0>P). این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، مشخص میگردد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و آموزش این راهبردها در افزایش سبک اسناد درونی برای رویدادهای مثبت دانشآموزان و کاهش سبک اسناد درونی برای رویدادهای منفی تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی؛ سبکهای اسنادی؛ دانشآموزان؛ دوره متوسطه دوم | ||
مراجع | ||
ارجی، رقیه (1385)؛ هنجاریابی پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بهعنوان صلاحیت میان برنامهای بین دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. اصلانی، جلیل؛ علیزاده، حمید؛ ابراهیمیقوامآبادی، صغری و فرخی، نورعلی (1391)؛ «اثربخشی برنامه تلفیقی روانی- آموزشی بر سبک اسناد تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانیهای یادگیری». مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2): 24- 6. بروین، کریس (1376)؛ بنیادهای شناختی روانشناسی بالینی، ترجمه: مجید محمود علیلو، عباس بخشیپور رودسری و حسن صبوری مقدم، تبریز: روان پویا. توکلیزاده، جهانشیر (1387)؛ بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر وضعیت سلامت روان، سبک اسناد و خودکارآمدی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی، پایاننامه دکتری تخصصی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. خدمتگزار، حسین؛ شاره؛ وکیلی، یعقوب و اصغرنژادفرید، علیاصغر (1387)؛ «سبک اسنادی بزهکاران دارای اختلال سلوک و مراقبان کانون اصلاح و تربیت». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(1): 23- 17. دلاور، علی (1386)؛ روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش. سلیماننژاد، اکبر و حسینینسب، سید داوود (1391)؛ «تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی». مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2): 115- 82. شهرآرا، مهرناز و سلیماننژاد، اکبر (1380)؛ «ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی». مجله روانشناسی، 31(2): 198- 175. شهربابکی، حیدر (1370)؛ بررسی رابطه سبک تبیین و افسردگی در بیماران افسرده یکقطبی و دوقطبی و مقایسه آن با افراد غیر افسرده، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: انستیتو روانپزشکی ایران. عقیلی، سید مجتبی و نصیری، الهه سادات (1392)؛ «رابطه راهبردهای یادگیری و سبکهای اسناد با مسؤولیتپذیری». دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، دوره 3، ویژهنامه: 125- 109. کیمیایی، سید علی و غریب، سمیه (1388)؛ «رابطه بین راهبردهای یادگیری و سبکهای اسناد در دانشآموزان». مجله علوم رفتاری، 3(2): 104-99. معتمدیشارک، فرزانه و افروز، غلامعلی (1386)؛ «بررسی رابطهی سبکهای اسنادی و سلامت روان در دانشآموزان تیزهوش و عادی». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،13(2): 173- 181. مقیمیان، مریم و کریمی، طیبه (1391)؛ «ارتباط صفات شخصیت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری». نشریه پرستاری ایران، جلد 25، شماره 75: 20- 9. Aksan, N. (2009). “A descriptive study: epistemological beliefs and self- regulated learning”. Journal of procedia and Behavioral sciences. Vol. 1: 896-909.
Bianca, C. and Rowden, Q. (2013). The Effects of self- regulated learning strategy instruction and structured- diary use on student's self- regulated learning conduct and academic success in online community- college general education courses. The university of san Francisco, USF scholarship repository.
Cole, J.; Logan, T. K. and Walker, R. (2011). “Social exclusion, personal control, self- regulation, and stress among substance Abuse Treatment clients”. Drug and Alcohol Dependence, 113, 13- 20.
Forsterline, G. F. (2010). Attribution retraining. AreviewPsycologicalBallein, 495-685.
Gross, James, J. (2006). Handbook of Emotion. Guilford press Hamilton Nancy A.
Heider, F. (2013). The Psycologyof interpersonal relations: psycology press.
Leins, J. E. (2011). Self- regulated strategy instruction with the self-regulation micro- analytic assessment and attribution training in high school students with learning disabilities. (Unpublished master's thesis). George mason university, Fairfax, us.
Menes, V. H.; Perry, R. P.; Struthers, C. W.; Schonwetter, D. J.; Hechter, F. J. and Eichhlz, B. L. (1994). “Assisting At-Risk college students with attributional Retraining and effective teaching 1”. Journal Applesauce Psychology; 24(8): 675-710.
Perry, R.P.; Hladkyj, S.; Pekrun, R. and Pelletier, S. T. (2001). “Perceived control and action control in the achievement of college students: A longitudinal field study”. Journal of Educational psychology; 93(4): 776- 890.
Peterson, C. (1990). Explanatory style on the classroom and on the playing field. In S. Graham and V. Folkes(Eds), Attribution theory: Appllcattons to achievement, mental health, and Interpersonal conflict. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum: 53- 75.
Phan, H.P. (2010). “Critical thinking as a self- regulatory process component in teaching and learning”. Psicothema; 22(2): 284- 920.
Pintrich, P. R. and DeGroot, E. V. (1990). “Motivational and self- regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational psychology, 82: 33-40.
Proudfoot, J. G.; Corr, P. J.; Guest, D. E. and et al. (2009). Cognitive – behavioral training to change attributional style improves employee well- being, job satisfaction, productivity, and turnover. Peers Indiv differences. 46: 147-153.
Schmitz, B. and Wiese, B. S. (2006). “New perspectives for the evaluation of training sessions in self- regulated learning: time- series analyses of diary data”. Journal of contempory Educational psychology. Vol. 31: 64-96.
Schraw, G. & Brooks, D. W. (2001). Helping students self- regulated in match and sciences courses. University of Nebraska. Con- temporary Educational psychology, 20: 359-368.
Schunk, D. H. (1990). Socialization and the development of self- regulated learning: the role of attributions. Boston: Annual meeting of the American Educational Research Association; April.
Schunk, D. H. and Ertmer, P. A. (2000). Self- regulation and academic learning: self- efficacy enhancing interventions. In: Handbook of self- regulation. Boekaerts M, -pintrich P.R, Zeidner, M, editors. New York; Academic press: 631- 650.
Seligman, M. E. R. (1990). Learned optimistic. New York: Bcket Books.
Vermunt, J. D. and Vermunt, Y. (2004). “Patterns in student learning: Relationship between learning strategies, conceptions of learning and learning orientations”. Educational psychology Review; 16(4): 359- 384.
Weiner, B. (2013). An attribution theory of motivation and emotion: springer-Verlag New York.
Zimmerman, B. J. (2000). “Construct validation of A strategy Model of student self- Regulated learning”. Journal of Educational psychology.
Zimmerman, B. J. (2015). Self- regulated learning: Theories, Measures, and outcomes, city university of New York Graduate center, NY, USA.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,088 |