
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,421 |
مقایسه سطح حافظه کاری، انعطافپذیری و حل مسئله دانشجویان در انتخاب راهبردهای مقابله با استرس هیجانمدار | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 7، آذر 1395، صفحه 57-70 اصل مقاله (421.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.1653 | ||
نویسندگان | ||
غزال زندکریمی* 1؛ سیده منور یزدی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشکده رفاه | ||
2استاد گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تفاوت در حافظهکاری، انعطافپذیری و حل مسئله در چهار زیرگروه راهبردهای مقابله با استرس هیجانمدار (رویاروگری، اجتنابی، وابستگی و خویشتنداری) انجام شد. روش: آزمایش بر روی 100 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای علوم انسانی از دانشگاههای تهران که به چهار گروه 25 نفره تقسیم شدند، صورت گرفت. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد و شرکتکنندگان از لحاظ میزان استرس و اضطراب در سطح متوسط قرار داشتند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس DASS-21، پرسشنامه مقابله با استرس WOCQ و آزمونهای نرمافزاری استروپ، N-Back و برجهای لندن جهت بررسی انعطافپذیری، حافظه کاری و توانایی حل مسئله بودند. یافتهها: نتایج نشان دادند که سطح حافظهکاری و انعطافپذیری در یادگیری مطالب جدید در زیرگروه مقابله رویاروگر به میزان قابلتوجهی پایین بود. همچنین زیرگروه وابستگی، عملکرد نسبتاً مشابهی در آسیبهای شناختی نسبت به زیرگروه رویاروگر داشت. ضعف حل مسأله در هر چهار گروه مشابه بود. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان دادند که افرادی که از راهبردهای مقابله با استرس هیجانمدار استفاده میکنند، در کارکردهای شناختی حافظه کاری، انعطافپذیری و حل مسئله ضعیف هستند. در این بین، زیرگروه رویاروگر و وابستگی بیشتر از سایرین از آسیبهای شناختی رنج میبرند. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری؛ حافظه کاری؛ حل مسئله؛ راهبردهای مقابله با استرس هیجان مدار | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس و کیامرثی، آذر (1388)؛ «بررسی رابطه بین فراشناخت و نارساییهای شناختی در سالمندان». تازههای علوم شناختی، 11(1): 8-15. زندکریمی، غزال؛ یزدی، سیده منور؛ خسروی، زهره و دهشیری، غلامرضا (1394)؛ نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در بررسی اثر سبکهای مقابله با استرس بر اختلالات افسردگی اساسی و اضطراب فراگیر. پایاننامه جهت اخذ دکترای روانشناسی، تهران: دانشگاه الزهرا. شهابی، زیبا (1390).بررسی رابطه تیپهای شخصیتی A/Bو خوش بینی - بدبینی در کارمندان ادارات دولتی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. صلایانی، فائزه؛ اصغری ابراهیمآباد، محمدجواد؛ عطارزاده حسینی، رضا؛ مشهدی، علی و احمدزاده قویدل، ریحانه (1394)؛ «بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی بر کاهش اضطراب و پرخاشگری زنان مبتلا به درد مزمن». فصلنامه علمی پژوهشی بیهوشی و درد، 5(3): 34-44. کلینکه، کریس. ال. (2003)؛ رویارویی با چالشهای زندگی و فناوری در سده بیست و یکم (ترجمه علیمحمد گودرزی)، تهران: ارسباران. منتزع، نگین؛ موسوی، آیدا و حمیدپور، حسن (1389)؛ «ترس و اجتناب از تجارب درونی در اختلال اضطراب فراگیر». مجله روانشناسی معاصر، 5: 727-725. Baddeley, A.; Banse, R.; Huang, Y. M. and Page, M. (2012). “Working Memory and Emotion: Detecting the Hedonic Detector”. Journal of Cognitive Psychology, 24 (1): 6-16.
Baron, R. A. and Byrne, D. (2000). Social Psychology. (9th Ed.). Boston: Allyne & Bacon.
Bransford, J. D. & Stein, B. S. (1993). The IDEAL Problem Solver, (2nd Ed.), New York: W.H. Freeman.
Brown, T. N.; Akiyama, M. K.; White, I. K.; Jayaratne, T. E. and Anderson, E. S. (2009). “Differentiating contemporary racial prejudice from old-fashioned racial prejudice”. Race and Social Problems, 1(2): 97-110.
Culbertson, W. C. and Zillmer, E. A. (1998). “Tower of London DX: a standard approach to assessing EFs in children”. Archives of Neurophysiology, 13: 285-301.
Cheng, C. and Cheung, W. L. (2005). “Cognitive Processes Underlying Coping Flexibility: Differentiation and integration”. Journal of Personality, 73: 859-886.
Chen, Y. N.; Mitra, S. and Schlaghecken, F. (2008). “Sub-processes of working memory in the N-back test”. Clinical Neurophysiology, 119(7): 1546-1559.
Cook, S. A.; Salmon, P.; Dunn, G.; Holcombe, C.; Cornford, P. and Fisher, P. (2015). “A prospective study of the association of meta-cognitive beliefs and processes with persistent emotional distress after diagnosis of cancer”. Cognitive Therapy and Research, 39 (1): 51-60.
Hughes, A. J.; Beier, M.; Hartoonian, N.; Turner, A. P.; Amtmann, D. and Ehde, D. M. (2015). Self-Efficacy as a Longitudinal Predictor of Perceived Cognitive Impairment in Individuals with Multiple Sclerosis. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, Available From: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003999315000374.
Kafer, K.L. and Hunter, M. (1997). “On testing the validity of planning/problem-solving tasks in a normal population”. Journal of the International Neuropsychological Society, 3: 108-119.
Kane, M. J.; Conway, A. R.; Miura, T. K. and Coalfish, G. J. (2007). “Working Memory, Attention Control and the N-Back Task: A Question of Construct Validity”. Journal of Experimental Psychology and Learning Memory Cognition, 33(3): 615-622.
Kendall, K. A.; Marshall, R. and Ness, K. E. (2003). Chronic pain syndromes and violence against women. Women and Therapy, 26: 45-56.
Kearsley, G. (2010). The Theory into Practice Database. Retrieved from http://tip.psychology.org.
Knouse, L. E.; Russell, A. N.; Barkley, A.; Kevin, B. and Murphy, R. (2013). “Does Executive Functioning (EF) Predict Depression in Clinic-Referred Adults? EF Tests vs. Rating Scales”. Journal of Affective Disorders, 145(2), 270-275.
Lazarus, A. A. and Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer.
Lovibond, S. H. and Lovibond, P. F. (1995). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales (DASS). New South Wales: Psychology Foundation Monograph.
Ozubko, J. D. and MacLeod, C. M. (2010). “The Production Effect in Memory: Evidence that Distinctiveness Underlies the Benefit”. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36: 1543-1547.
Pu, S. h.; Nakagome, K.; Yamada, T.; Yokoyama, K.; Matsumura, H.; Mitani, H.; Adachi, A.; Nagata, I. and Kaneko, K. (2012). “The Relationship between the Prefrontal Activation during a Verbal Fluency Task and Stress-Coping Style in Major Depressive Disorder: A Near Infrared Spectroscopy Study”. Journal of Psychiatric Research, 46: 1427-1434.
Schacter, D. L. (2009). Psychology, Second Edition. New York: Worth Publishers.
Spiro, R. and Jehng, J. (1990). Cognitive flexibility and hypertext: Theory and technology for the nonlinear and multidimensional traversal of complex subject matter. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Van de Ker, L. D.; Richarson-Morton, K. D. and Rittenhouse, P. A. (1991). Stress: Neuroendocrine and pharmacological mechanisms. In Stress Revisited. 1. Neuroendocrinology of stress. Edited by Jasmin G, Cantin M. Basel: Karger; pp. 133–173.
Van Veen, V. and Carter, C. S. (2005). “Separating Semantic Conflict and Response Conflict in the Stroop Task: a Functional MRI Study”. Journal of Neuro-image, 27: 497– 504.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,267 |