
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,422 |
الگوی تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل به روش قصهگویی بر رفتار پرخاشگر کودکان کار (بر اساس نظریهی اریک برن) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 7، آذر 1394، صفحه 79-98 اصل مقاله (598.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ماهرخ حسن زادگان رودسری* 1؛ نوید سعیدی رضوانی2 | ||
1مربی گروه جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین | ||
چکیده | ||
برخی از پژوهشگران معتقدند که پرخاشگری امری فطری و ذاتی است و برخی دیگر بر این باورند که پرخاشگری عاملی اکتسابی است که فرد در دوران رشد خود آن را میآموزد از آنجا که کودکان کار و خیابان بیشتر در معرض آسیبهای خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی هستند، این پژوهش با بهرهگیری از روش پیمایش و آزمایش طرح تجربی گواه و شاهد (که یکی از راههای درمان روانشناسان مثبتگرا جهت تعدیل خشم و عصیان کودکان میباشد) به بررسی وضعیت کودکان کار در یک کارگاه آموزشی پرداخته است. این آزمایش طی یک دوره 12 جلسهای به مدت 430 دقیقه در یک کارگاه آموزشی قصهگویی به روش تحلیل رفتار متقابل که برگرفته از نظریه اریک برن میباشد میان دو گروه 20 نفره شاهد و 20 نفره کنترل مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که قصه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل در گروه آزمایش (پسآزمون) موجب کاهش پرخاشگری در آنان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خشم؛ پرخاشگری؛ کودکان کار؛ قصهگویی؛ نظریه تحلیل رفتار متقابل | ||
مراجع | ||
روشن، آرتور (1385)، قصهگویی، مترجم: بهزاد عمادی و مژگان یزدانی، تهران: انتشارات جوانه رشد. الوین و مارگریت، فرید (1384)، من خوبم تو هم خوبی، ترجمه؛ پروین عظیمی، تهران: نشر دنیای نو. اریکسون، میلتون (1386)، قصه درمانی، قرچه داغی، مهدی، تهران: نشر دایره، چ سوم. بتلهایم، برونو (1384)، کودکان به قصه نیاز دارند، ترجمه؛ بهروز کیا، کمان، تهران: نشر افکار. پتریک جی، ماهونی، (1389)، زیگموند فروید- ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: نشر ماهی. زاهدیفر، شهین و دیگران (1379) ساختواعتباریابیمقیاسیبرایسنجشپرخاشگری مجله علومتربیتی وروانشناسی، دانشگاه شهید چمران دوره سوم سال هفتم، شماره های1 و 2. سازمان بهداشت جهانی (1389)، آموزش کودکان خیابانی، مترجمین: ماهرخ حسنزادگان و نوید سعید رضوانی، تهران. فرجاد، محمدحسین (1383)، روانشناسی و جامعهشناسی جنایی، نشر همراه. فرجاد، محمدحسین (1388)، آسیبشناسی اجتماعی کودکان خیابانی، دختران فراری، نشر علی. فرجاد، محمدحسین (1384)، آسیبشناسی کجروهای اجتماعی، تهران: قوه قضاییه. فیروزبخت، مهرداد (1384)، اریک برن (بنیانگذار تحلیل رفتار متقابل)، تهران، نشر دانژه. قاسمی، مهرزاد (1388)، کودکان خیابانی در ایران و جهان، بیجا. ون جونزویان، استوارت (1384)، تحلیل رفتار متقابل، ترجمه دکتر بهمن دادگستر، نشر دایره، تهران: چ سوم. وزارت آموزش و پرورش آموزش (1384)، معلمان با رویکرد یادگیری آزاد و از راه دور، مترجم علی عربانی دانا، تهران. نیکمنش، زهرا و کاظمی، یحیی (1387)، تأثیرالگویآموزشخوشبینیبهروشقصهگویی،فصلنامه علمی و پژوهشی در سلامت روانشناسی، دوره دوم شماره سوم. Freed, E. and Freed, M. (1977), New ta for kids. New York: Turtleback Publications.
Rowshan, A. (2005), Telling tales: how to use stories to help children. Canada: Oneworld Publication.
World Health Organization. (2009), Working with street children. New York: Dept. of Mental Health and Substance Dependence. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44,394 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,996 |