
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,395,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,757 |
پیشبینی ثبات قدم دانشجویان بر اساس چارچوب ذهنی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 6، خرداد 1395، صفحه 119-129 اصل مقاله (487.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2016.1453 | ||
نویسندگان | ||
حسین محققی* 1؛ پریا قاسمی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش باهدف بررسی این مسأله که سهم چارچوب ذهنی تحولی در پیشبینی ثبات قدم بیشتر از چارچوب ذهنی تثبیتشده است، انجامگرفته است. روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری دانشجویان کارشناسی سال آخر دانشگاه بوعلی سینا (94-93) منظور شده بود که تعداد 302 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه ثبات قدم داکوورث (2007) و چارچوب ذهنی کارول دوئک (2007) بود. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که از میان دو چارچوب ذهنی، چارچوب ذهنی تحولی توانست ثبات قدم را پیشبینی کند (P˂0.001) و لذا نقش چارچوب ذهنی تحولی معنیدار است. نتیجهگیری: پس افراد با چارچوب ذهنی تحولی در پیگیری اهداف بلندمدت و هنگام مواجه با شکست ثبات قدم بیشتری را در به انجام رساندن اهداف نشان میدهند که اشخاص با چارچوب ذهنی تثبیتشده از آن محروم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ثبات قدم؛ چهارچوب ذهنی؛ تثبیتشده؛ تحولی | ||
مراجع | ||
Aronson, J.; Fried, C. B. and Good, C. (2002); Reducing the effects of stereotype threat on African American college students by shaping theories of intelligence. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 113-125. 598.
Blackwell, L.; Trzesniewski, K. and Dweck, C.S. (2007); Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78, 246-263.
Duckworth, AL.; Peterson, C.; Matthews, MD. and Kelly, DR. (2007); Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Pers Assess. 92(6), 1087-1101
Duckworth, AL. and Quinn, PD. (2009); Development and validation of the short grit scale(grit-s). Journal of Pers Assess 91(2), 174-166.
Duckworth, A. and Eskreis-Winkler, L. (2013). True Grit. Observer, vol. 26, No. 4. Availableat: www.psychologicalscience.org/index.php/publications/observer/2013/april-13/true-grit.html.
Dweck, C. S. (1999); Self-theories: Their role in motivation, personalityand development.
Dweck, C. S. (2006); Mindset, the new psychology of success: How wecan learn to fulfill our potential. New York, NY: BallantineBooks.
Dweck, C. S. and Sorich, L. (1999); Mastery-oriented thinking. In: Synder, C.R., Coping. New York: Oxford University Press, 232
Elliot, E. S. and Dweck, C. S. (1988); Goals: An approach to motivationand achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5-12.
Elliot, A. and Dweck, C. S. (2005); Handbook of Competence and MotivationNew York: Guilford.
Ellis, A. and Knaus W. J. (1977); Overcoming procrastination: How to think and act rationally in spite of life's inevitable hassles. New York: Institute for Rational Living.
Dweck, C. S.; Walton, G. M. and Cohen, G. L. (2011); Academic tenacity: Mindsets and skills that promoteong-term learning. White paper prepared for the Gates Foundation. Seattle, WA. Farrington, C. A.; Roderick, M.; Allensworth, E.; Nagaoka, J.; Keyes, T. S.; Johnson, D. W. and Beechum, N. O. (2012); Teaching adolescents to become learners. The role of noncognitive factors in shaping school performance: A critical literature review. Chicago, IL: University of Chicago Consortium on Chicago School Research.
Ferrari JR.; Johnson JL. and McCown WG. (1995); Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. NewYork: Plenum Publications 14, 225-242.
Good, C.; Aronson, J. and Inzlicht, M. (2003); Improving adolescents' standardized test performance: An intervention to reduce the effects of stereotype threat. Journal of Applied Developmental Psychology, 24, 645-662.
Gollwitzer, P. (1990); Action phases and mind-sets. In E. T. Higgins & R. M. Sorrentino (Eds.), Handbook of motivation and cognition. Vol. 2, 53-92.
Gunderson, E. A.; Gripshover, S. J.; Romero, C. and Dweck, C. S. (2013); Parent Praise to 1- to 3-Year-Olds Predicts Children’s Motivational Frameworks 5 Years Later. Child Development 84, 5, 1526-1541.
James, W. (1907); The energies of men. Science, 25, 321-332.
Maddi, S. R.; Wadhwa, P. and Haier, R. J. (1996); Relationship of hardiness to alcohol and drug use in adolescents. American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 22, 247-257.
Mueller, C. M. and Dweck, C. S. (1998); Praise for intelligence can under minechildren’s motivation and performance. Journal of Personality and SocialPsychology, 75, 33-52.
Sinha, J. B. P. (2008); Culture and organizational behavior. NewDelhi: Sage.
Solomon, LJ. and Rothblum ED. (1984); Academic procrastination:Frequency and cognitive-behavioral correlates. J Couns Psychol. 31 (4), 503.
Steel, P. (2007); The nature of procrastination: A meta-analyticand theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. 133 (1), 65.
Tough, P. (2012); How children succeed: Grit, curiosity, and the hidden power of character. New York: Houghton Mifflin Harcourt.
Utman, C. H. (1997); Performance effects of motivational state: A metaanalysis. Personality and Social Psychology Review, 1,170-182. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,898 |