
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,297,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,876 |
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دو موقعیتی بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبکهای یادگیری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 6، خرداد 1395، صفحه 17-38 اصل مقاله (544.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2016.1435 | ||
نویسندگان | ||
مریم بخشش* 1؛ حسین زارع2؛ محمد رضا سرمدی3؛ سعید طالبی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، مرکز تحصیلات تکمیلی پیام نور | ||
2استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، سازمان مرکزی، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، مرکز سروستان، داراب، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه بین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دو موقعیتی و تأثیر آموزش متداول، بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبکهای یادگیری بود. روش: برای نیل به این هدف،از طرح شبه آزمـایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون دو گروهی استفاده شد. جامعه آماری از 48 دانشجوی سال سوم رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تشکیل گردید که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیمبندی شدند. در گروه مداخله، یادگیری دو موقعیتی با استفاده از ابزار چندرسانهای و به روش الکترونیکی همزمان و ناهمزمان و در گروه شاهد آموزش مبتنی بر سخنرانی اجرا گردید. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انگیزش دانشجویان به یادگیری علم در دو نـوبت پیشآزمون و پس آزمـون و پرسشنامه شاخص سبکهای یادگیری در مرحله پیشآزمون انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کواریانس یک متغیری و چند متغیری به وسیلهی نرمافزار SPSS ویرایش 20 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان دادند، یادگیری دو موقعیتی موجب ارتقاء باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری نسبت به آموزش متداول گردید. همچنین، تعامل بین الگوی یادگیری دو موقعیتی و سبکهای یادگیری فعال و تأملی بر رشد باورهای انگیزشی دانشجویان تأثیر مستقیم و معنیداری داشت. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان میدهد که با بهرهگیری از شیوه آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دوموقعیتی و اجرای الکترونیکی آن میتوان، باورهای انگیزشی دانشجویان با سبکهای یادگیری مختلف را به یادگیری علم ارتقاء داد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری دو موقعیتی؛ انگیزش یادگیری علم؛ باورهای انگیزشی؛ سبکهای یادگیری؛ تغییر مفهومی | ||
مراجع | ||
رحمانی، جهانبخش و ازلی، مینا (1391)؛ رابطه بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(6)، 131-140. زارع، حسین و بخشش، مریم (1392)؛ بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 6(24)، 51-66. زارع، حسین (1386)؛ روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. صمدی، معصومه (1391)؛ بررسیهای ویژگی روانسنجی پرسشنامه سبک یادگیری فلدر سولومان در دختران دوره راهنمایی. رویکردهای نوین آموزشی، 6(1)، 39-59. Akpinar, E. and Ergin, O. (2007); Dual situated learning model and science teaching. Elementary Education Online,6(3): 390-396.
Atkinson, E. S. (2000); An investigation into the relationship between teacher motivation and pupil motivation. Educational Psychology, 20(1): 45-57.
Cabral, A.; Viau, R. and Bedard, D. (1997); Situated learning and motivation strategies to improve cognitive learning in CE. 1997 ASEE Annual Conference Proceeding, CD.
Felder, R. M. and Silverman, L. K. (1988); Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education, 78(7): 674-681.
Felder, R. M. and Soloman, B. A. (1997); Index of learning styles questionnaire. Retrieved from http://www.engr.Ncsu.edu/learningstyles/ ilsweb.html.
Felder, R. M. and Spurlin, J. (2005); Applications, reliability and validity of the index of learning styles. International Journal on Engineering Education, 21(1): 103-112.
Graf, S.; Lin, T. and Kinshuk. (2005); Improving student modeling: the relationship between learning styles and cognitive traits. Proceedings of International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2005), Porto, Portugal.
Hsieh, S. W.; Jang, Y. R.; Hwang, G. J. and Chen, N. S. (2011); Effects of teaching and learning styles on students’ reflection levels for ubiquitous learning. Computers & Education, 57: 1194-1201.
Kroothkaew, S. and Srisawasdi, N. (2013); Teaching how light can be refracted using simulation-based inquiry with a dual-situated learning model. Elsevier, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93: 2023-2027.
Kuhn, T. S. (1970); The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
Kyong Jee, K. (2005); Adult learners’ motivation in Self-directed E-learning. DissertationPresented in Partial Fulfillment of the Requirementsfor the DegreeDoctor of Philosophy in the Department of Instructional Systems Technology,Indiana University.
Liao, Y. W. and She, H. C. (2009); Enhancing eight grade students’ scientific conceptual change and scientific reasoning through a Web-based learning program. Educational Technology & Society, 12 (4): 228-240.
Movahedzadeh, F. (2011); Improving students’ attitude toward science through blended learning.science education and civic engagement, 3(2): 13-19.
Palmer, D. (2005). A motivational view of constructivist-informed teaching. InternationalJournal of Science Education, 27(15): 1853-1881.
Piaget, J. (1977); Equilibration of cognitive structures. New York: Viking Press.
Pintrich, P. R. (1999); The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31(6): 459-470.
Posner, G. J.; Strike, K. A.; Hewson, P. W. and Gertzog, W. A. (1982); Accommodation of a scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, 66 (2): 221-227.
She, H. C. (2004); Fostering radical conceptual change through dual-situated learning model. Journal of Research in Science Teaching, 41 (2): 142-164.
She, H. C. and Liao, Y. W. (2010); Bridging scientific reasoning and conceptual change through adaptive Web-Based learning. Journal of Research in Science Teaching, 47(1): 91-119.
Sinatra, G. M. and Pintrich, P. R. (2003); Intentional conceptual change. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Sornkhatha, P. and Srisawasdi, N. (2013); Supporting conceptual development in Newton’s laws of motionusing an interactive computer-simulated laboratory environment. Elsevier, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93: 2010-2014.
Srisawasdi, N.; Junphon, S. and Panjaburee, P. (2013); Effect of simulation-based inquiry with dual-situated learning model on change of student’s conception. Workshop Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education, Indonesia.
Tabachnick, B. G. and Fidell, L. S. (2013); Using Multivariate Statistics, 6th ed. Boston: Pearson.
Tingting Lu, M. A. (2008); Effects of multimedia on motivation, learning andperformance: the role of prior knowledge and task constraints. DissertationPresented in Partial Fulfillment of the Requirements forthe Degree Doctor of Philosophy in the GraduateSchool, Ohio State University.
Tseng, C. H.; Tuan, H. L.; Chin, C. C. and Chang, J. C. (2008); Investigating the relation between students’ motivation and concept learning in a digital learning context. Paper Presented in the Annual Meeting and Conference on National Association or Research in Science and Teaching, Baltimore, MD, USA.
Tseng, C. H.; Tuan, H. L.; Chin, C. C. and Chang, J. C. (2007); Students’ concept learning in digital learning context –Atom and Molecule. Proceeding of the 2nd NICE Symposium, Taipei, TAIWAN.
Tuan, H. L.; Chin, C. C.; Tsai, C. C. and Cheng, S. F. (2005); Investigating the effectiveness of inquiry instruction on the motivation of different learning styles students. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 541-566.
Tuan, H. L.; Chin, C. C. and Shieh, S. H. (2005); The development of a questionnaire tomeasure students’ motivation towards science learning. International Journal of ScienceEducation, 27(6): 639-654.
Uzuntiryaki, E.; Bilgin, I. and Geban, O. (2003); The effect of learning styles on high school students’ achievement and attitudes in chemistry.Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Philadelphia, PA.
Zwanenberg, N. V.; Wilkinson, L. and Anderson, A. (2000). Felder and Silvermans index of learning styles and Honey and Mumfords learning styles questionnaire: How do they compare and do they predict academic performance?. Education Psychology, 20(36): 53-81.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,697 |