
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,420 |
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی در مدارس متوسطه | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 5، اسفند 1394، صفحه 107-121 اصل مقاله (219.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
موسی جاودان* | ||
استادیار گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این تحقیق تهیه و تدوین پرسشنامهای جهت یافتن مشکلات یادگیری زبان انگلیسی در مدارس متوسطه بود که از روش مطالعه اکتشافی جهت غنی کردن پرسشهای پژوهش انجام شد. روش: به این منظور 823 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 94-93 که میانگین نمره زبان انگلیسی آنان در نیمسال اول کمتر از 10 بود به شیوهی هدفمند (تعمدی) انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آزمودنیها 108 متغیر را به عنوان عوامل اولیه عدم موفقیت یادگیری خود در درس زبان انگلیسی ذکر کرده بودند. پس از مطالعه و بررسی کلیه عوامل، 72 ماده باقی ماندند. با اجرای یک تحلیل عاملی اکتشافی اولیه 6 عامل با 52 ماده به دست آمد. سپس، مادهای مزبور به متخصصین داده شد و هر کدام تغییراتی را در پرسشنامه مزبور ایجاد کردند. از 52 ماده باقیمانده 39 ماده مورد توافق 90% صاحبنظران بودند. در مرحله بعد، یک تحلیل عامل تأییدی روی 403 نفر از دانشآموزان با استفاده از نسخه دوم انجام شد که پنج عامل با 39 ماده باقی ماند. پنج عامل بهدستآمده در مطالعه دوم با دادههای اولی مورد مقایسه قرار گرفتند. مدل معادلات ساختاری حاصل، سازگاری مناسبی با پنج متغیر پنهان پرسشنامه داشت. بعد از اصلاح مدل با انجام یک تحلیل عامل تأییدی 35 ماده با 5 عامل باقیماند که شکل نهایی پرسشنامه مزبور را نشان میداد و از روایی و برازش خوبی برخوردار بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که پرسشنامه تهیهشده از ساختار عاملی مناسبی برخوردار است و این ابزار توانایی شناسایی مشکلات یادگیری درس زبان انگلیسی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان انگلیسی؛ مشکلات یادگیری؛ تحلیل عاملی؛ مدارس متوسطه | ||
مراجع | ||
بیرامی، منصور و بهادری خسروشاهی، جعفر (1389)؛ ارتباط شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی مدارس شهر ایلخچی، علوم تربیتی، سال سوم، شماره 10: 21-7. جاودان، موسی (1391)؛ طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای هوش معنوی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر بندرعباس، رساله دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. رجبی، غلامرضا؛ چهاردولی، حجت اله و عطاری، یوسفعلی(1386)؛ بررسی رابطۀ عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس با ناسازگاری دانش آموزان دبیرستانی شهرستان ملایر، مجله علوم تربیتی و روانشناسیدانشگاه شهید چمران اهواز، دورۀ سوم، سال چهاردهم، شمارههای 1 و 2: 128-113. زمینی، سهیلا؛ برزگری، لیلی؛ هاشمی، تورج و کیانی، رقیه (1390)؛ نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانش آموزان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، دوره 4، شماره 1: 22-207. سانتراک، جان دابلیو (2008)؛ روانشناسی تربیتی، ترجمه شاهده سعیدی، مهشید عراقچی و حسین دانش فر (1388). تهران: انتشارات فرهنگی رسا، 39. عباسی، مهوش؛ احمدی، غلامرضا و لطفی، احمدرضا (1388)؛ مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دورة متوسطة شهر اصفهان از دیدگاه دبیران، دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره بیست و دوم، 156-141. کلانتری، رضا و غلامی، جواد (1392)؛ شناسایی و اولویتبندی عوامل مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در مدارس، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 46، سال دوازدهم، 123-99. Babu, S. (2015). Parenting styles and academic success. Sai Om Journal of Arts & Education, 2(1): 11-16.
Bernardo, A. B. I. (2010). Extending hope theory: Internal and external locus of trait hope, Personality and Individual Differences, 49(8): 944-949.
Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education 31 (2):101-119.
Bandura, A. (1997).Self-Efficacy: The exercise of control, New York: W.H. Freeman and Company.
Coutinho, S. A. & Neuman, G (2008). A model of metacognition, achievement goal orientation, Learning style and self-efficacy, Learning Environment Res, 11: 131-151.
Dweck, C. S. & Master, A. (2009). Self-theories and motivation: Students' beliefs about intelligence", In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook on Motivation at School (pp. 123-140), New York: Routledge.
Gilliland, B. (2015). Reading, writing, and learning English in an American high school classroom. Reading in a Foreign Language, 27(2): 272-293.
Husman. J. &. F. Shell, D. (2008). Beliefs and perceptions about the future: A measurement of future time perspective, Learning and Individual Differences, 18(2):166-175.
Ulrike, H. (2006). Bilingual and multilingual language processing, Journal of Physiology-Paris, 99(4-6): 355- 369. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,917 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,285 |