
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,196 |
تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 87-105 اصل مقاله (436.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام مامی* 1؛ الیاس نیازی2؛ کامران امیریان2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش، بررسی تعیین تأثیر آموزش راهبردهای شناختی (مدل انگلرت) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در زمینهی اختلال نوشتن است. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل میباشد جامعه آماری 480 دانشآموز دارای اختلال نوشتن پایه پنجم ابتدایی شهر ایلام بوده، حجم نمونه به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده 60 نفر (30 نفر دختر و 30 نفر پسر)، که در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه تحلیل محتوای بیان نوشتاری، آزمون هوش ریون، فهرست رفتاری کودک، خرده آزمون خواندن املای فارسی، مصاحبه بالینی و آزمون پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استفاده شده است، پس از انتخاب گروههای آزمایش و کنترل، ابتدا بر روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا شد، سپس مداخله آزمایشی فقط بر روی گروه آزمایش در 25 جلسه در پنج مرحله مجزا ارائه گردید و پس از اتمام برنامه، پسآزمون روی هر دوگروه اجرا شد. سپس دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی در کاهش اختلال مؤثر بوده و تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل معنیدار است. همچنین بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری در عملکرد تحصیلی بعد از دریافت آموزش راهبردهای شناختی مشاهده نشد. نتیجه گیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی میتواند رویکرد درمانی مؤثری برای دانشآموزان دارای اختلال نوشتن باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای شناختی؛ پیشرفت تحصیلی؛ اختلال یادگیری خاص؛ اختلال نوشتن | ||
مراجع | ||
آخنباخ، توماس و رسکورلا، لسلی (2004). کتابچه راهنمای فرمهای سن مدرسه نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ. ترجمهی. اصغر مینایی. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی. آدمزاده، فاطمه (1387)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی در اصلاح نوشتاری دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری پایه پنجم ابتدایی شهرستان نجفآباد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. آوانسیان، اما (1385)؛ نقش آموزش راهبردهای دانشآموزان دختر مدارس روزانه مقطع راهنمایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. بشاورد، علیاکبر (1386)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر عملکرد حل مسأله و ریاضی دانشآموزان عقبمانده ذهنی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. گروه پژوهش و اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی (1377)؛ آزمون پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی، راهنمایی اجرا، نمرهگذاری و تفسیر، تهران پژوهشکده تعلیم و تربیت. گنجی، مهدی (1393)؛ آسیبشناسی روانی بر اساس DSM- V. تهران: انتشارات ساوالان. سیدعباسزاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی (1382)؛ بررسی رابطهی هوش، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبیل. پایاننامهی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل. شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن (1392)؛ روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن. نورمحمدی، فرحناز (1385)؛ تأثیر راهبرهای شناختی و رایانهای در کارآمدی نوشتاری نمونهای از کودکان نارسانویس، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. Bai, W and Korinek, L. (2013); Motivating Students with Learning Disabilities School of Education, Curriculum and Instruction, Special Education.
Chapman, G. and Tunmer, J. (2013); The effects of mental comprehension strategies in learning disabled student. Journal of Learning Disabilities, 18: 111-122.
Cooke, E. and Torrance, M. (2012); The Effects of Manipulating Planning Knowledge on Writing Quality in primary-Age Writers, Center for Education Psychology Research and Institute for Educational policy Research, Staffordshire University.
Delapaz, S. and Graham, S. (2012); Strategy instruction in planning: effects on the writing performance and Behavior of student with Learning disabilities. Exceptional Children, 63: 167-181.
Engelert, C. S. (1990); Unraveling the Mysteries of writing Strategy Instruction. In T. E.Scruggs and B.Y.L.Wong (Eds), Intervention Research in Learning Disabilities. New York Sprining-Verlage.
Englert, C. S.; Raphael, T. E.; Fear, L. and Anderson, L. M. (1988); Student Met cognition Knowledge about how to write informational texts. Learning Disability Quarterly, 11: 18-46.
Englert, C. S. and Dunsmore, K. (2002); A diversity of teaching and learning paths: Teaching writing in situated activity. Social Constructivist Teaching, 9: 81-130.
Fletcher, J. M. and et al. (2013); Assessment of Reading and Learning Disabilities: A Research – Based Intervention - Oriented Approach, Journal of School Psychology, 40: 27, 63.
Graham, S.; Macarthur, C. and Schwartz, S. (2005); Effects of Goal setting and procedural facilitation on the revising behavior and Writing performance of students With Writing and Learning problems. Journal of Educational psychology, 87: 230-240.
Graham, S.; Macarthur, Ch.; Schwartz, SH. and Page- Voht, V. (1992); Improving the composition of Student with learning disabilities using a strategy involving product and process goal setting, Exceptional Children, 22: 322-335.
Gerstein, R.; Carnine, D. and Blake, G. (2009); Story grammar: An approach for prompting at-risk
Secondary student, comprehension of literature. Elementary School Journal, 91: 19-42.
Mason, Linda H.; Harris, Karen, R. and Graham, Steve. (2013); Self-Regulated Strategy Development for Students With Writing Difficulties. Theory into Practice, 50(1): 20.
Land, S. (2012); Writing with Power, Training and Technical Assistance Center, college of William and Mary School of Education,
Pajares. F.; Miller, M. D. and Johnson. M. J. (2009); Gender differences in writing self-beliefs of elementary school student. Journal of Educational psychology, 41: 50-61.
Page-Voth, V. and Graham, S. (2009); Effects of goal setting and strategy use on the writing performance and self-efficacy of student with writing and learning problems. Journal of Educational psychology, 91: 230-240.
Wong, B. Y.; Wong, R. and Blenkinsopp, J. (2005); Cognitive and Met cognitive strategies. Learning Disability Quarterly, 12: 300-322.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,076 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,640 |