
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,194 |
پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی و سبکهای هویت دانشآموزان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 55-69 اصل مقاله (302.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا میرعرب رضی* 1؛ علی جعفری2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی و سبکهای هویت انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری211 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهرستان رامیان در نیمسال اول سال تحصیلی 93-94 بودند. روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و آزمون مهارتهای ارتباطی کوئین دام، پرسشنامه سبک هویت و آزمون اهمالکاری تحصیلی سواری را تکمیل نمودند. یافته ها: نتایج نشان داد بین مهارتهای ارتباطی با اهمالکاری تحصیلی (32/0- =r؛ 0001/0=p) رابطه معنادار وجود دارد و فقط بین اهمالکاری ناشی از خستگی و گوش دادن مؤثر، بین اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی و گوش دادن مؤثر رابطه معنادار وجود ندارد. بین سبکهای هویت و اهمالکاری (29/0- =r؛ 0001/0=p) رابطه معنادار وجود دارد و فقط بین اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی و سبک هویت اطلاعاتی (13/0- =r؛ 06/0=p) و سبک هویت هنجاری (13/0- =r؛ 06/0=p) رابطه معنادار وجود ندارد. بین سبکهای هویتی و مهارتهای ارتباطی رابطه معنادار وجود دارد و فقط بین سبک هویت هنجاری و قاطعیت (09/0- =r؛ 19/0=p)، بین سبک هویت سردرگم و گوش دادن مؤثر و بین سبک هویت تعهد و قاطعیت رابطه معنادار وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد زیر مقیاس بینش در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی نقش معنادار ندارد، اما زیر مقیاسهای گوش دادن مؤثر، تنظیم عواطف، درک پیام و قاطعیت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی نقش دارند و حدود 21 درصد واریانس را پیشبینی میکنند. همچنین، سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان نقش معنادار ندارند، اما سبکهای هویت سردرگم و تعهد در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان نقش معنادار دارند و حدود 24 درصد واریانس را پیشبینی میکنند. نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد میتوان با آموزش برخی از مهارتهای ارتباطی و کمک به برخی از سبکهای هویتیابی به کاهش اهمالکاری تحصیلی کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ سبکهای هویت؛ اهمالکاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
پیری، لیلا و شهرآرای، مهرناز (1384)؛ بررسی رابطه میان سبکهای هویت، ابراز وجود و سبکهای رویارویی با فشار روانی، مطالعات روانشناختی، 1(2): 54-39. تمدنی، مجتبی؛ حاتمی، محمد و هاشمی زرینی، هادی. (1389)؛ خودکارآمدی عمومی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(17): 85-65 . توکلی، محمدعلی (1392)؛ بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی، ترجیح زمان مطالعه و هدف ورود به دانشگاه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28): 124-99. حجازی، الهه و فرتاش، سهیلا (1385)؛ بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 63 (1و2): 184-167. حسین چاری، مسعود و فداکار، محمدمهدی (1384).؛ بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارتهای ارتباطی بر اساس مقایسه دانشآموزان و دانشجویان. مجله دانشور رفتار، 15: 33-21 . کرمی، داود (1388)؛ میزان شیوع اهمالکاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی، اندیشه و رفتار، 13(4): 34-25 . گلمن، دانیل (1383). هوش هیجانی: خودآگاهی هیجانی، خویشتنداری، همدلی و یاری به دیگران، ترجمه نسرین پارسا، تهران: رشد،(انتشار اثر به زبان اصلی، 1995). قبادی، مجید (1387)؛ مهارتهای ارتباطی. نشریه بانک ملی ایران. 15: 19-16. سواری، کریم (1391)؛ بررسی میزان رواج اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز، دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 1 (2): 68-62. عوضیان، فاطمه؛ بدری، رحیم؛ سرندی، پرویز و قاسمی، زهره (1390)؛ بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان. فصلنامه علوم تربیتی، 4(14): 164-151. سواری، کریم؛ بشلیده، کیومرث و شهنیییلاق منیجه (1388)؛ ارتباط مدیریت زمان و خوداثربخشی ادراکشده با اهمالکاری تحصیلی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 5(14): 112-99 . مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصوره السادات (1391)؛ پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس مؤلفههای خودتنظیمی در دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای شهر تهران، فصلنامه روان-شناسی تربیتی، 8(24): 70-49. Binder, K. (2008); The effects of an academic procrastination treatment on student procrastination and subjective well-being. Unpublished.
Chase, L. (2003); Procrastination: The new master skill of time management. Agency Scales Magazine, 33: 60-62.
Duru, M. B. E. (2007); The relation of the major characteristics and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory and Practice, 7(1): 376-385.
Ferrari, J. R. (2001); Procrastination as a self-regulation failure of performance: Effects of cognitive load, self-awareness and time limits on working best under pressure. Europian Journal of Personality, 15: 391-406.
Jackson T.; Weiss, S. and Lindquist, J. (2005); Does procrastination mediate the relationship between optimism and subsequent? Journal of Social Behavioral Personality, 16:.
Kutlesa, N. (1999) Effects of group counseling with university students who complain procrastination. Canada: Ontario: University of Ontario.
O'Brein, W. K. (2002); Applying transtheoretical model to academic procrastination. Dissertation abstract international. Section B: The sciences and engineering, 62(11-B): 539.
Sprinthall, N. A. and Collins, A. (1995); Adolescence psychology: A development view, 3rd Ed. New York: McGraw Hill Inc.
Seo, E. H. (2008). Self-efficacy as a mediator in the relationship between self oriented perfectionism and academic procrastination. Social Behavior and Personality, 36(6): 753-763.
Solomon, L. J. and Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitine behavioral correlators. Journal of Counselling Psychology, 31: 503-509.
Steel, Piers. (2007);. The nature of procrastination: A meta-analytic and Theoretical review of Quintessential self –regulatory. University of Calgary.
Schraw, G. Wadkins, T. Olafson, L. (2007); Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1): 12-35.
Tan, Crystal, X., Rebecca, Klassen., Robert, M., See, Lay Yeo., Wong, Isabella, Y. F., Huan, Vivien, S. & Chong, Wan, Har. (2008); Correlates of academic procrastination scale. Educational and Psychological Management, 51(4): 475-480.
Van, Erd. (2004); Procrastination in academic setting and the Big Five model of personality: A meta-analysis in H. C. Schouweburg., C. H. Lay., T. A. Pychel. & J. R. Ferrari. (Eds).
Wolter, C. A. (2003); Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95: 179-187.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,672 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,025 |