
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,422 |
پیشبینی آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان با توجه به خودکارآمدی پژوهشی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 39-54 اصل مقاله (446.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین کارشکی1؛ شهناز احمدی* 2؛ بهروز مهرام3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف: از انجام این پژوهش، بررسی رابطه خودکارآمدی پژوهشی با آمادگی شناختی - عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان دانشگاه رازی است. 288 دانشجو (103 پسر و 185 دختر) از طریق نمونهگیری سهمیهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها از طریق پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی صالحی (1391) و پرسشنامه محقق ساخته آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی جمعآوری گردید روش: از طریق روش آماری t مستقل، تحلیل رگرسیون، مانوا مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون ساده و چندگانه نشان داد که مقیاس خودکارآمدی پژوهشی و خردهمقیاسهای آن میتواند آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی را پیشبینی نماید. همچنین از بین خردهمقیاسهای خودکارآمدی پژوهشی، متغیر مفهومپردازی پیشبینیکننده خوبی برای آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی دانشجویان است. نتایج آزمونt مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در کل مقیاس آمادگی شناختی عاطفی خلاقیت پژوهشی تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما در مقیاس ریسکپذیری تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق چنین استنباط میشود متغیر خودکارآمدی پژوهشی از قدرت پیشبینیکنندگی قابل قبولی برای خلاقیت پژوهشی برخورداراست، لذا افرادی که خودکارآمدی پژوهشی بالاتری را تجربه کنند در بعد خلاقیت پژوهشی هم بهرهوری بیشتری خواهند داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی شناختی – عاطفی؛ پژوهش؛ خلاقیت پژوهشی؛ خودکارآمدی؛ خودکارآمدی پژوهشی | ||
مراجع | ||
شیخالاسلامی، راضیه و رضویه، اصغر (1384)؛ پیشبینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیت، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4): 95-103. صادقی، منصور؛ سعادت، اسفندیار (1384)؛ طراحی و تبیین مدلی جهت زمینهسازی برای خلاقیت در مؤسسات پژوهشی کشور، رفتار دانشور، 12 (14)، 35-46. صادقی مال امیری، منصور (1386)؛ خلاقیت رویکردی سیستمی؛ فرد، گروه، سازمان، تهران: دانشگاه امام حسین. پورفرج عمران، مجید (1378)؛ بررسی رابطه بین خلاقیت، هوش هیجانی و خودکار آمدی، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی،TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران. پیرخائفی، علیرضا (1383)؛ عوامل کمتوجهی به خلاقیت در دانشگاهها و شیوه ارتقای آن، فصلنامه خلاقیت و نوآوری، شماره 7. پنتریج، بال آر و شانک، دیل اچ (1385)؛ انگیزش در تعلیم و تربیت. ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران: نشر علم. فتاحی، رحمتالله (1388)؛ حرف نو در پژوهش، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، 25 (1)، 1-3. فضلالهی، سیفاله (1391)؛ عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی، فصلنامه اســلام و پژوهشهای تربیتی، 4 (1)، 165-184. قراباغی، حسن؛ امیرتیموری، محمدحسن و مقامی، حمیدرضا (1390)؛ بررسی رابطهی بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانهای در بین دانشجویان کارشناسی رشتهی تکنولوژی آموزشی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2): 52-178. کارشکی، حسین و محسنی، نیکچهره (1391)؛ انگیزش در یادگیری و آموزش (نظریهها و کاربردها)، تهران: آوای نور. کاظمی، حمید و شفقی، منصوره (1390)؛ بررسی رابطه خودکارآمدی با خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی در دانشآموزان، همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت. موسوی موحدی، علیاکبر (1386)؛ نقش پژوهش و پژوهشگران در تحقق اهداف توسعه علمی کشور، رهیافت، شماره 41، 1-3. مرزیه، افسانه؛ اژهای، جواد؛ حجازی، الهه و قاضی طباطبایی، محمــود (1391)؛ پیشبینی خلاقیت دانشآموزان با توجه به متغیرهای حمایت خودمختاری ادراکشده، ساختار ادراکشده و جنسیت، مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 1، 132-148. وکیلی، نجمه و امینی، علی (1389)؛ بررسی موانع شکوفایی خلاقیت دانشآموزان دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی آموزش و پرورش منطقه هلیلان در استان ایلام، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره 4، 184-202. Amabile, T. M. (1983); Social Psychology of Creativity: A Componential Conceptualization, Journal of Personality and Social Psychology, 45: 357-367.
Bandura, A. (1986); A.social foundations of thought and action; Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1997); Self-efficacy: Toward a unifying Theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2): 191-215.
Bear, J. (1998); Gender Differences in the Effects of Extrinsic Motivation on Creativity. Journal of Creative Behavior, 32: 18-37.
Beghetto, R. A. (2006); Creative Self-Efficacy: Correlates in Middle and Secondary Students. Creativity Research Journal,18(4): 447-457.
Forester, M.; Kahn, J. H and Hesson-McInnis, M. S., (2004); Factor Structures of Three Measures of Research Self-Efficacy. Journal of Career Assessment, 12(1): 3-16.
Gullford, j. (1959); “ Traits of creativity” In H. H Anderson (Ed). New York: Harper and Row.
Gonen, M. (1993); Creative Thinking in Five and Six Year Old Kindergarten Children. International Journal of Early Years Education, 1: 81-87.
Kaufman, J. C and Sternberg, R. J. (2010); The Cambridge handbook of creativity (Eds), NewYork: Cambridge University press.
Sternberg, R. J. and Lubart, T. I. (1991); An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34: 1-31.
Sternberg, R. J. and Lubart, T. I. (1993); Investing in creativity. Psychological Inquiry, 4(3): 229-232.
Sternberg, R. J. and Lubart, T. I. (1995); Defying the crowd. New York: Free Press.
Sternberg, R. J. and Lubart, T. I. (1996); Investing in creativity. American Psychologist, 51: 677-688.
Lev, E. L.; Kolassa J. and Bakken L. L. (2010); Faculty mentors’ and students’ perceptions of students’ research self-efficacy. Nurse education today, 30(2): 169-74.
Mathisen, G. E. and Bronnick, K. S. (2009); Creative self-efficacy: An intervention study. International Journal of Educational Research, 48: 21-29.
Matud, M. P. and Grande, C. R. j. (2007); Gender differences in creative thinking. Personality and Individual Differences, 48: 1137-1147.
Raina, T. N. (1982); Sex Differences in Creativity in Indiana: A Second Look. Indiana Educational Review, 17: 122-128.
Runco, M. A. and Albert, R. S. (2010); Creativity research: A historical view.In J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (Eds),The Cambridge handbook.
Tierney, P. and Farmer, S. (2011); Creative Self-Efficacy Development and Creative Performance Over Time. Journal of Applied Psychology; 96(2): 277-293. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,252 |