
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,297,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,876 |
اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان: نقش پیشبین عوامل جمعیتی و روانشناختی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4، خرداد 1394، صفحه 1-19 اصل مقاله (356.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسحق رحیمیان بوگر* 1؛ شیدا روحانی پور2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علوم و تحقیقات سمنان | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس عوامل جمعیتی، هوش هیجانی، خودکارآمدی و خودارزیابی تحصیلی انجام گرفت. روش: در یک مطالعهی توصیفی همبستگی، 280 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردیدند و به پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس اهمالکاری توکمن (TPS)، مقیاس هوش هیجانی شات (SEIS)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) و پرسشنامه خودارزیابی تحصیلی پاسخ دادند. همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه به روش گامبهگام با نرمافزار SPSS-19 برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها: طبق نتایج سه متغیر خودکارآمدی، خودارزیابی تحصیلی و سطح تحصیلات نقش معناداری در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی داشتند و قادر بودند 36/0 تغییرات مربوط به اهمالکاری تحصیلی را در این نمونه پژوهشی پیشبینی کنند (001/0p<). در این تحلیل رگرسیونی، هوش هیجانی سهم معناداری در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی نداشت (05/0<P). نتیجهگیری: بنا به اهمیت خودکارآمدی، خودارزیابی تحصیلی و سطح تحصیلات در اهمالکاری تحصیلی، تقویت خودکارآمدی و بهبود مهارتهای خودارزیابی تحصیلی با توجه به متغیر دو سطحی تحصیلات نقش مهمی در رفع اهمالکاری تحصیلی خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ هوش هیجانی؛ خودکارآمدی؛ خودارزیابی تحصیلی | ||
مراجع | ||
امینخندقی، مقصود؛ سپندار، محدثه؛ سیفی، غلامعلی و جوادیکورانترکیه، مرضیه (1392)؛ تأثیر خودارزیابی مستمر دانشجویان بر خودکارآمدی پژوهشی و پیشرفت تحصیلی آنها: عنصری مغفول در تدوین برنامههای درسی. اندیشههای نوین تربیتی، 9. تمدنی، مجتبی (1389)؛ اهمالکاری در دانشجویان. روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، 6: 344-337. حسینچاری، مسعود و دهقانی، یوسف (1387)؛ پیشبینی میزان اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظامهای آموزشی، 2: 73-63. خسروجاوید، مهناز (1381)؛ بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران. شهنیییلاق، منیجه؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ حقیقی، جمال و سلامتی، عباس (1385)؛ بررسی میزان شیوع تعلل و تأثیر آموزش مدیریت زمان و مدیریت رفتار بر کاهش آن در بین نوجوانان شهر اهواز. پایاننامه دکتری روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. کرامتی، هادی و شهرآرای، مهرناز (1383)؛ بررسی نقش خودکارآمدی ادراکشده در عملکرد ریاضی، مجلهی علوم انسانی. نوآوریهای آموزشی، 4: 115-103. مقدس بیات، محمدرضا (1382)؛ هنجاریابی آزمون سنجش اهمالکاری تاکمن برای دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تهران. Balkis, M. and Duru, E. (2009); Prevalence of Academic Procrastination Behavior Among preservice Teachers, and its Relationship with Demographics and individual preference. Journal of Theory and practice in Education, 5: 18-32.
Blanche, P. and Merino, B. J. (1989); Self-assessment of foreign-language skills: implications for teacher and researchers. Language Learning, 39: 313-340.
Bandura, A. (1997); Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Chow, H. P. H. (2011); Procrastination among Undergraduate Students: Effects of Emotional Intelligence, School Life, Self-Evaluation, and Self-Efficacy. Alberta Journal of Educational Research, 57: 234-240.
Coronado-Aliegro, J. (2006); The effect of self-assessment on the self-efficacy of students studying Spanish as a foreign language, Doctoral Dissertation. University of Pittsburgh.
Coronado-Aliegro, J. (2007); Enhancing learner self-efficacy through continuous self-assessment: Implications for the foreign language classroom. In A. J. Moeller (Ed.), 2007 Report of the Central States Conference on the Teaching of Foreign Languages (pp. 127-141). Milwaukee, WI: RMT.
Deiz, M. E.; Tras, Z. and Aydogan, D. (2009); An investigation of academic procrastination, locus of control, and emotional intelligence. Educational Sciences: Theory and Practice, 9: 623-632.
Díaz-Morales, J.F., Ferrari, J.R. and Karem Díaz, D.A. (2006); Procrastination and Demographic Characteristics in Spanish Adults: Further Evidence. The Journal of Social Psychology, 146: 629-633.
Ferrari, J. R. (2000); Procrastination and attention: Factor analysis of attention deficit, boredomness, intelligence, self-esteem, and task delay frequency. Journal of Social Behavior and Personality, 15: 185-196.
Flett, G. L.; Blankstein, K. R. and Martin, T. R. (1995); Procrastination, negative self-evaluation, and stress in depression and anxiety: A review and preliminary model. In J. R. Ferrari, J. H. Johnson. and W. G. McGowan (Eds.), Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment (pp. 137–167). New York: Plenum Press.
Fritzsche, B. A.; Young, B.R. and Hickson, K.C. (2003); Individual differences in academic procrastination tendency and writing success. Personality and Individual Differences, 35: 1549-1557.
Garson, G. D. (2012); Multiple Regression. Asheboro, NC: Statistical Associates Publishers, 67-75.
Grunschel, C.; Patrzek, J. and Fries, S. (2013); Exploring different types of academic delayers: A latent profile analysis. Learning and Individual Differences, 23: 225-233.
Haycock, L. A.; McCarthy, P. and Skay, C. L. (1998); Procrastination in college students: The role of self-efficacy and anxiety. Journal of Counseling & Development, 76: 317-324.
Hen, M. and Goroshit, M. (2014); Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: a comparison between students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 47: 116-24.
Hess, B.; Sherman, M. F. and Goodman, M. (2000); Eveningness predicts academic procrastination: the mediating role of neuroticim. Journal of social Behavior and Personality, 15: 61-74.
Klassen, R. M.; Krawchuk, L. L. and Rajani, S. (2007); Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33: 915-931.
Lakshminarayan, N.; Potdar, S. and Reddy, S. G. (2013); Relationship between procrastination and academic performance among a group of undergraduate dental students in India. Journal of dental education, 77: 524-8.
Mahasenh, A. (2013); The Relationship between Multiple Intelligence and Self-efficacy among Sample of Hashemite University Students. International Journal of Education and Research, 1: 1-15.
Mayer, J. and Salovey, P. (1997); What is emotional intelligence? New York: Basic Books.
Nelson, D. and Low, G. (2003); Emotional intelligence: Achieving academic and career excellence. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Pala, A.; Akyıldız, M. and Bağc C. (2011); Academic Procrastination Behaviour of Pre-service Teachers’ of Celal Bayar University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29: 1418-1425.
Park, S. W. and Sperling, R. A. (2012); Academic Procrastinators and Their Self-Regulation. Scientific Research: Psychology, 3: 12-23.
Perrin, C. J.; Miller, N.; Haberlin, A. T.; Ivy, J. W.; Meindl, J. N. and Neef, N. A. (2011); Measuring and reducing college students' procrastination. The Journal of Applied Behavior Analysis, 44: 463-74.
Rabin, L. A.; Fogel, J. and Nutter-Upham, K. E. (2011); Academic procrastination in college students: the role of self-reported executive function. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 33(3): 344-57.
Schutte, N. S.; Malouff, J. M.; Hall, L. E.; Haggerty, D. J.; Cooper, J. T.; Golden, C. J. and Dornheim, L. (1998); Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25: 167-177.
Schlenker, B. S.; Schlenker, P. A. and Schlenker, K. A. (2013); Antecedents of academic engagement and the implications for college grades. Learning and Individual Differences, 27: 75-81.
Schouwenburg, H. C. (2004); Procrastination in academic setting: General introduction. In H.C.C. Schouwenburg, C.H. Lay, T.A. Pychyel and J.R. Ferrari (Eds), Counseling the Procrastination in Academic Setting, pp. 3-17. Published by American Psychological Association: Washington, DC.
Schwarzer, R.; Schmitz, G. S. and Diehl, M. (2000); Procrastination Scale [On-line]. Available: http://www.fu-berlin.de/gesund/skalen.
Seo, E. H. (2008); Self-efficacy as a mediator in the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination. Social Behavior and Personality, 36: 753-764.
Sharma, M. and Kaur, G. (2011); Gender differences in Procrastination and Academic Stress among adolescents. Indian Journal of Social Science Researches, 8: 122-127.
Sherer, M.; Maddux, J. E.; Mercandante, B.; Prentice-Dunn, S.; Jacobs, B. and Rogers, R. W. (1982); The Self-Efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51: 663-671.
Solomon, L. J. and Rothblum, E. D. (2005); Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 15: 297-312.
Steel, P. (2007); The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self – regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94.
Strunk, K. K. and Steele, M. R. (2011); Relative contributions of self-efficacy, self-regulation, and self-handicapping in predicting student procrastination. Psychological reports, 109: 983-9.
Tan, C. X.; Ang, R. P.; Klassen, R. M.; Yeo, L. S.; Wong, I. Y. F.; Huan, V. S. and Chong, W. H. (2008); Correlates of academic procrastination and students’ grade goals. Current Psychology, 27: 135-144.
Tuckman, B. W. (1991); The development and concurrent validity of the procrastination scales. Educational and psychological Measurement, 51: 473-480.
Watson, D. C. (2001); Procrastination and the five-factor model: A facet level analysis. Personality and Individual Differences, 30: 149-158.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,312 |