
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,422 |
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی: مدلسازی و حل | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 5، شهریور 1394، صفحه 43-59 اصل مقاله (672.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد سعید صباغ1؛ مهدی علینقیان* 2؛ کمیل زمانلو1 | ||
1دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
2دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
چکیده | ||
این مقاله در ارتباط با معرفی، مدلسازی و حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی است. این مسئله درصدد تحویل اقلام مستطیلی شکل با استفاده از یک ناوگان همگن از وسایط نقلیه است. در این مسئله، زمان طی کردن مسیر بین دو گره نهتنها به فاصله آن دو گره از همدیگر، بلکه به زمان خروج از گره مبدأ نیز بستگی دارد. در نظر گرفتن چنین فرضی برای طراحی مسیر در محیطهای شهری ضروری به نظر میرسد؛ چراکه ازدحام ناشی از ترافیک در ابتدا و انتهای زمان کاری، زمان طی مسیر را تغییر خواهد داد. با وجود کاربردی بودن چنین مسئلهای، پژوهشی که به بررسی آن پرداخته باشد، وجود ندارد. در این مقاله، یک مدل جدید برای مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان با محدودیتهای بارگیری دوبعدی ارائه شده است. پس از معرفی و مدلسازی مسئله مذکور، به منظور بررسی و صحهگذاری بر مدل ارائهشده، مسائلی با ابعاد کوچک حل گردیده و برای حل مسئله در ابعاد بزرگ، از الگوریتمهای ژنتیک بهبودیافته و شبیهسازی تبرید استفاده شده است که در روشهای مذکور برای بررسی امکانپذیری بارگیری اقلام در درون وسایط نقلیه، مجموعهای از روشهای ابتکاری به کار گرفته میشود. نتایج محاسباتی نشان میدهد که الگوریتمهای ارائهشده نتایج مناسبی ارائه میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه وابسته به زمان؛ محدودیت بارگیری دوبعدی؛ الگوریتم ژنتیک؛ الگوریتم شبیهسازی تبرید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,735 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,686 |